افزایش سندروم قلب شکسته در زمان کرونا : کنترل استرس کرونا

سندرم قلب شکسته اختلالی است که این روزها در بیماران کرونایی بعلت استرس  شدید عاطفی و جسمی رو به افزایش است. سندرم قلب شکسته ، همچنین به عنوان کاردیومیوپاتی ناشی از استرس یا سندرم تاکوتسوبو شناخته می­شود. وقتی این اتفاق می­افتد بخشی از قلب شما به طور موقت بزرگ شده و خون به ­خوبی پمپاژ نمی­شود، در حالی که بقیه قلب شما به درستی عمل می­کند. علائم سندرم قلب شکسته در زمان کرونا مشابه یک حمله قلبی است، با این تفاوت که این حمله تنها ناشی از استرس است. اگر علائم درد قفسه سینه و مشکل در تنفس دارید، سریعاً به پزشک مراجعه کنید. سندرم قلب شکسته معمولاً قابل درمان است، اما در موارد حاد می­تواند خطر آفرین باشد. بنابراین روش­‌های پیشگیری از استرس در دوران کرونا باید در الویت درمان باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره­‌ی علائم پلاکت خون پایین، درمان آن و یا رزرو نوبت در مطب دکتر لیلا عسگرپور با شماره تلفن­‌های ۰۹۳۹۹۴۵۰۲۵۰ ۳۲۲۱۶۴۲۶-۰۲۶ تماس حاصل فرمایید.

سندروم قلب شکسته در زمان کرونا به علت واگیر دار بودن ویروس و ایجاد استرس روبه افزایش است 


لینک دلخواه سندروم-قلب-شکسته-در-زمان-کرونا-به-علت-واگیر-دار-بودن-ویروس-و-ایجاد-استرس-روبه-افزایش-است

 بیماری پاندمیک ویروس کرونا که تحت عنوان کووید ۱۹ نیز شناخته می‌‌شود باعث استرس در تعداد بسیار زیادی از افراد شده است. استرس، نگرانی و ترس درباره این بیماری جدید و اتفاقاتی که پس از آن به وجود می‌آید چالش برانگیز است و بر عواطف بزرگسالان و کودکان تاثیرات منفی گذاشته است. برخی خدمات اجتماعی از قبیل فاصله گذاری اجتماعی باعث شده که افراد احساس تنهایی و انزوا را داشته باشند و این امر باعث افزایش استرس و اضطراب در آنها شده است. واکنش افراد به شرایط استرس آور مختلف متفاوت است. واکنش که شما به استرس ناشی از بیماری پاندمیک کرونا می‌دهید به پیشینه شما، حمایت اجتماعی از طرف خانواده یا دوستان، وضعیت مالی، وضعیت سلامت و عاطفی، جامعه ‌ای که در آن زندگی می‌‌کنید و فاکتورهای متعددی دیگری بستگی دارد. تغییراتی که به علت بیماری پاندمیک ویروس کرونا به وجود آمده است و اقداماتی که هر فرد به منظور پیشگیری از انتشار ویروس انجام می‌دهد با تاثیرات مختلفی بر او همراه است.

علائم سندروم قلب شکسته در زمان کرونا


 سندروم قلب شکسته در زمان کرونا شایع ترین علامتی است که افراد مختلف با آن مواجه می‌‌شوند. برخی از علائم شایع این اختلال به شرح زیر می‌باشد:

  • درد قفسه سینه
  • تنگی نفس
  • احساس استرس یا تحت فشار بودن
  • اضطراب، نگرانی یا ترس
  • از دست دادن علاقه به انجام فعالیت‌های دلخواه
  • بروز علائم جسمانی از قبیل افزایش ضربان قلب، درد معده، خستگی و سایر احساسات نامطلوب
  • ناامیدی، عصبانیت و تحریک پذیری خلقی
  • بی قراری و آشفتگی
  • احساس درماندگی
  • احساس بی ‌پناهی کردن
  • اختلال در خواب یا تمرکز
  • احساس انزوا و جدا شدن از دیگران
  • ترس از رفتن به فضای عمومی‌
  • از دست دادن آرامش
  • سندروم قلب شکسته در کرونا می‌­تواند ماهیچه‌های قلب را نیز ضعیف کند

 

پیشگیری از استرس کرونا میتواند میزان سندروم قلب شکسته را کاهش دهد


پیشگیری از استرس کرونا میتواند میزان سندروم قلب شکسته را کاهش دهد

مراقبت از خود، دوستان و خانواده شما می­تواند یک تسکین دهنده استرس باشد و جامعه را نیز قوی تر کند. در زمان افزایش فاصله اجتماعی ، افراد هنوز هم می­توانند ارتباطات اجتماعی را حفظ کرده و از سلامت روانی خود مراقبت کنند. تماس های تلفنی یا ویدیویی می تواند به شما و عزیزان کمک کند احساس ارتباط اجتماعی ، تنهایی و انزوای کمتر داشته باشند. موارد زیر از راههای سالم برای مقابله با استرس و جلوگیری از افزایش میزان سندروم قلب شکسته در زمان کرونا می­باشد:

دنبال کردن همیشه اخبار، با استرس و افزایش سندروم قلب شکسته در زمان کرونا ارتباط دارد

 دنبال کردن اخبار و کسب اطلاعات لازم در خصوص آنچه که در جامعه می‌گذرد اهمیت بسیار زیادی دارد اما باید اخبار را از منابع موثق پیگیری کرد و سهم خود را در پیشگیری از انتشار ویروس کرونا ایفا کرد. اطلاعات غلط بسیار زیادی در ارتباط با ویروس کرونا و عوارض حاصل از آن وجود دارد که باعث ترس و نگرانی بیشتر مردم شده است. شما باید در خصوص مطالبی که می‌بینید و مطالعه می‌کنید آگاهانه برخورد نمایید و بتوانید اطلاعات درست و غلط را از هم تفکیک کنید.

  • اخبار را از منابع موثق از قبیل سازمان جهانی بهداشت و مراجع معتبر در محل زندگی خود پیگیری کنید.
  • در صورتی که اخبار ارائه شده در ارتباط با ویروس کرونا باعث استرس و نگرانی بیش از حد در شما شده است بهتر است از آنها دوری کنید. در صورتی که استرس و نگرانی حاصل از این بیماری زندگی شما را مختل کرده است توصیه می‌شود از گوش دادن به اخبار خودداری کنید.
  • از یک فرد معتبر بخواهید اطلاعات به روز را در اختیار شما قرار دهد. در مواردی که شما دیگر اخبار را از طریق تلویزیون، اینترنت یا منابع دیگر دنبال نمی‌کنید باید دوستان یا یکی از اعضای خانواده شما به ارائه اطلاعات ضروری بپردازد.

 بر کارهایی که می‌‌توانید انجام دهید تمرکز کنید

تمرکز بر کارهایی که از عهده ­ی ­شما بر می‌­آید می‌­تواند از کاهش خطر ویروس کرونا ، کم کردن استرس و جلوگیری از افزایش سندرم قلب شکسته در زمان کرونا جلوگیری ­کند:

  • به طور منظم و حداقل به مدت ۲۰ ثانیه دست خود را با آب و صابون بشویید یا از پاک کننده‌هایی که حاوی حداقل ۶۰ درصد الکل هستند استفاده نمایید.
  • از دست زدن به صورت خود به ویژه چشم، بینی و دهان خود داری کنید.
  • تا حد امکان در منزل بمانید حتی اگر احساس می‌‌کنید حال تان خوب نیست.
  • از حضور در مجامع عمومی و تجمعات بیش از ۱۰ نفر خودداری کنید.
  • از سفر و خریدهای غیر ضروری خودداری کنید.
  • هنگام خروج از منزل با دیگران فاصله داشته باشید و به عبارتی فاصله ‌گذاری اجتماعی را رعایت کنید.
  • به مقدار کافی استراحت کنید و بخوابید زیر را از سیستم ایمنی بدن محافظت می‌کند.
  • از همه توصیه‌های سازمان‌های سلامت پیروی کنید.

ارتباط داشتن با دوستان از افزایش سندروم قلب شکسته در دوران کرونا پیشگیری می‌­کند 

 تحقیقات نشان داده است که تعداد زیادی از افراد مبتلا به ویروس کرونا به ویژه جوانان به ظاهر سالم هستند به سلامتی ندارند اما ناقل این ویروس هستند و می‌‌تواند آن را به دیگران منتقل کنند. به همین دلیل مهم ترین کاری که شما می‌توانید انجام دهید حفظ فاصله گذاری اجتماعی با دیگران و پیشگیری از انتشار ویروس است.

البته فاصله گذاری اجتماعی نیز با خطرات خاص خود همراه است به عنوان مثال انزوا و جدایی از دیگران باعث افزایش اضطراب و افسردگی می‌شود و حتی سلامت جسمانی انسان را نیز دستخوش تغییر خواهد کرد. به همین دلیل ارتباط سالم با دیگران حتی در مواقعی که ارتباط حضوری و رودررو با آنها نداریم کاملاً ضروری است. اگرچه باید ارتباطات حضوری را محدود کرد می‌توانید به جای آن از تماس ویدیویی استفاده کنید. ارتباطات حضوری مانند ویتامین برای سلامت ذهن اهمیت دارد و ریسک بروز افسردگی، اضطراب و استرس را به حداقل می‌رساند.

 از ذهن و روح خود مراقبت کنید

 دوران کرونا و قرنطینه حاصل از آن زمان بسیار مطلوبی برای استفاده از استراتژی‌های کنترل استرس است و شامل مواردی از قبیل خوردن غذاهای سالم، خوابیدن به مقدار کافی و مدیتیشن می‌باشد. در بخش زیر به چند نکته اشاره می‌کنیم که به شما برای مراقبت از خود در دوران بروز کرونا کمک می‌کند. مراقبت بیشتر، استرس کمتری برای فرد به وجود می‌­اورد و می‌زان افزایش سندروم قلب شکسته را پایین می‌­آورد:

  • سعی کنید فعالیت‌های روزانه خود را انجام دهید. حتی هنگامی ‌که در خانه قرنطینه شده اید باید به طور منظم بخوابید، استراحت کنید، تکالیف مدرسه و دانشگاه خود را انجام دهید، غذا بخورید یا به انجام فعالیت‌های شغلی تان بپردازید تا سلامت ذهن و جسم شما تضمین شود.
  • برای انجام فعالیت‌های دلخواه خود وقت بگذارید. کتاب مورد علاقه خود را مطالعه کنید، یک فیلم کمدی ببینید، به انجام بازی‌های ویدیویی بپردازید، آشپزی کنید، کار دستی بسازید و اقدامات مشابه را انجام دهید. نوع کاری که انجام می‌دهید اهمیت ندارد بلکه فقط سرگرم شدن شما و لذت بردن از آن حائز اهمیت است.
  • در صورت امکان بیرون بروید و از طبیعت لذت ببرید. هوای تازه و نور آفتاب برای سلامتی انسان مفید هستند. حتی قدم زدن در اطراف منزل می‌تواند به بهبود حال شما کمک کند اما باید فاصله اجتماعی را رعایت کنید و از همه نکات مرتبط با اجتناب از حضور در اماکن عمومی پیروی نمایید.
  • ورزش کنید و فعالیت جسمانی خود را حفظ کنید تا از میزان استرس، اضطراب و افسردگی شما کاسته شود. اگرچه در حال حاضر اکثر باشگاه‌ها تعطیل هستند و شما امکان ورزش کردن در گروه را ندارید می‌‌توانید به پیاده روی و دوچرخه ‌سواری بپردازید. اگر شما در منزل قرنطینه شده اید می‌توانید از برنامه‌های ویدیویی آنلاین ورزشی استفاده کنید و بدون نیاز به وسایل ورزشی خاص به انجام تمرینات مختلف از قبیل یوگا و حرکاتی که با استفاده از وزن بدن انجام می‌شوند بپردازید.
  • از خود درمانی بپردازید و از مصرف مشروبات الکلی یا هر چیز دیگری که تصور می‌کنید به کنترل اضطراب و افسردگی شما کمک می‌نماید به شدت خودداری کنید. اگر شما قبلاً به سراغ این موارد رفته ‌اید بهتر است در حال حاضر از مصرف آنها خودداری کنید.
  • به انجام تمرینات مخصوص آرام سازی بدن بپردازید. هنگامی ‌که استرس باعث بروز اختلال در سیستم عصبی بدن شده است استفاده از روش‌های آرام سازی بدن از قبیل مدیتیشن، نفس عمیق کشیدن و یوگا می‌تواند به ایجاد تعادل کمک کند. انجام دادن این حرکات به طور منظم با مزایای بسیار عالی همراه است به همین دلیل بهتر است شما در طول روز حتی به مدت چند دقیقه به انجام این حرکات بپردازید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Buttonنوبت دهی