سابقه خانوادگی و بیماریهای قلبی

60b331cbf33a1c7eacd503aff144a3f6

اگر شما سابقه بروز بيماریهای قلبي عروقي در افراد خانواده و فاميل را داريد، خطر بروز بيماریهای قلبي عروقي مختلف از قبيل بيماری عروق کرونری، آنژين صدری، حمله قلبي، نارسايي قلبي و سکته مغزی در شما بيشتر است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره های 02632216426 - 09399450250 تماس بگیرید.

سابقه فاميلي بيمار‌های قلبي عروقي در صورتي در شما وجود دارد که يکي از شرايط زير را داشته باشيد:

• بيماري قلبي عروقي در پدر يا برادر شما در سنين پايين‌تر از 55 سال تشخيص داده شده باشد.

• بيماري قلبي عروقي در مادر يا خواهر شما در سنين پايين‌تر از 65 سال تشخيص داده شده باشد.

اگر شما سابقه فاميلي بيماریهاي قلبي عروقي را داريد، حتماً به پزشک يا پرستار خود اطلاع بدهيد. ممکن است پزشک شما بخواهد فشار خون و ميزان کلسترول خون شما را اندازه گيری کند. اگر سن شما بالاتر از 40 سال است، مي‌توانيد به پزشک خود مراجعه کنيد و از او بخواهيد که آزمايش لازم برای تشخيص خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي عروقي را براي شما انجام دهد.

سابقه فاميلي بيمار‌های قلبي چه تأثيري بر من دارد؟


ژن‌ها مي‌توانند خطر بيماریهای قلبي عروقي را از والدين به فرزندان منتقل کنند، همچنين بیماریهای قلبی ديگری از قبيل فشار خون بالا و کلسترول بالای خون هم مي‌تواند به دليل عوامل ژنتيکي باشد.

افزايش خطر بیماریهای مادرزادی قلب، فقط به خاطر يک ژن نيست. بلکه احتمالاً ژن‌های متعددی در اين ميان نقش دارند و دانشمندان هم همواره در حال يافتن ژن‌های جديدی هستند که در انتقال بيماریهای قلبي عروقي از طريق ارث، نقش دارند.

سبک زندگي و رفتارهای ناسالمي مانند سيگار کشيدن يا رژيم غذايي نامناسب که از نسلي به نسل بعد منتقل مي‌شود نيز باعث افزايش خطر بيماري‌هاي قلبي عروقي مي‌شود.

در صورت داشتن سابقه فاميلي،چه اقدامي مي‌توانم انجام دهم؟


متأسفانه شما در صورت داشتن سابقه فاميلي بيماري‌هاي قلبي عروقي، اقدام چنداني نمي‌توانيد انجام دهيد. گاهي اوقات از سابقه خانوادگي بيمار‌هاي قلبي عروقي به عنوان عامل “خطرزاي غير قابل کنترل” نام مي‌برند، یعني اين يک عامل خطرزا است که نمي‌توان آن را تغيير داد.

در مورد سابقه فاميلي خود، پرس و جو کنيد :فقط دانستن اينکه بيماري قلبي به صورت ارثي در بين افراد خانواده شما منتقل مي‌شود، کافي نيست. زيرا متأسفانه اين شرايط بسيار شايع است.

لطفاً به پزشک خود اطلاع دهید در صورتی که هر گونه حمله قلبی یا سکته مغزی در افراد خانواده شما رخ داده است یا اگر خویشاوندان شما در سنین جوانی عمل قلبی مانند استنت گذاری یا جراحی بایپس داشته‌اند. همچنین، اگر در خانواده شما فردی با تپش قلب یا بیماری‌های مرتبط با ضربان قلب مانند آریتمی (ضربان قلب نامنظم) وجود دارد، حتماً به پزشک خود اطلاع دهید. لازم است که سوابق پزشکی افراد خانواده و فامیل را به پزشک خود ارائه دهید.

اعداد مهم مربوط به خود را بدانيد : افرادي که سابقه فاميلي بيماري‌هاي قلبي عروقي را دارند، بايد حتماً قبل از آنکه علائم بيماري در خودشان بروز کند، به پزشک مراجعه کنند. آگاهي داشتن از ميزان خطر اين بيماري‌ها براي خود شما، اهميت بسيار زيادي دارد. اعداد مهمي که بايد مقدار آن را بدانيد شامل ميزان کلسترول، فشار خون و اندازه دور کمر است. اگر شما سابقه فاميلي بيماري‌هاي قلبي عروقي را داريد، اندازه گيري کلسترول و فشار خون را بايد از حدود سن بيست سالگي شروع کنيد تا همواره از طبيعي بودن اين مقادير، اطمينان داشته باشيد.

شروع به اندازه‌گیری و بررسی اعدادی که شاخص سلامتی قلب هستند، اولین قدم در پیشگیری از بیماری‌های قلبی است. اندازه‌گیری و بررسی منظم این اعداد، بسیار اهمیت دارد. در صورتی که مقادیر این اعداد در شما بالا بود یا سایر علائم بیماری‌های قلبی را مشاهده کردید، حتماً دستورات و توصیه‌های درمانی پزشک خود را با دقت رعایت کنید تا بتوانید خطر بروز بیماری قلبی را کاهش دهید.

صرف نظر از اينکه شما سابقه فاميلي بيماري‌هاي قلبي را داشته باشيد يا خير، خطر بروز اين بيماري‌ها تا حد زيادي در اختيار خود شماست و شما مي‌توانيد با ايجاد تغييراتي در سبک زندگي خود، هميشه قلب سالمي داشته باشيد:

• سيگار نکشيد.

• پروتئين گوشت سفيد، غلات کامل، ميوه و سبزي بخوريد و مصرف چربي‌هاي اشباع و ترانس، نمک و قند را کم کنيد.

• ورزش‌هاي هوازي و تمرينات تقويتي را به يک جزء ضروري از زندگي روزمره خود تبديل کنيد.

• اضافه وزن خود را کم کنيد.

• مشکلات و بيماري‌هايي از قبيل فشار خون بالا، کلسترول بالا و ديابت را که خطر بيماري‌هاي قلبي را افزايش مي‌دهند، کنترل کنيد.

نوبت دهی
× مشاوره در واتس اپ