سوزش قلب و قفسه سینه: درمان، علائم و علت

احساس سوزش در قفسه سینه معمولاً براثر بیماری یا یک مشکل جدی ایجاد می‌شود و به همین خاطر برای شخصی که به آن دچار می‌شود، وضعیت بسیار دلهره‌آوری است. بااین‌حال دلایل مختلفی برای سوزش قفسه‌ی سینه وجود دارند که همه‌ی آن‌ها خطرناک نیستند و به‌راحتی نیز قابل درمان هستند. احساس سوزش و درد قفسه سینه  یک علامت شایع هم برای مشکلات قلبی و هم مشکلات ریه و حتی حملات عصبی (حمله وحشت) می‌باشد.

در برخی موارد درد دست چپ و بیماری قلبی با هم در ارتباطند و درد در دست چپ نشانه و هشداری است برای احتمال حمله قلبی؛ بنابراین مسئله را جدی بگیرید و از این درد چشم پوشی نکنید؛ اما آیا هر دردی در دست چپ لزوماً با قلب مرتبط است؟ پاسخ این است خیر. دلایل متعددی وجود دارد که باعث ایجاد درد در دست چپ می‌شود و شما باید نسبت به آنها هوشیار و آگاه باشید. این درد می‌تواند طیف بسیار گسترده‌ای داشته باشد از یک درد ملایم به دلیل گرفتگی عضلات تا دردی شدید و آزاردهنده به دلیل حمله قلبی؛ بنابراین قبل از گرفتن نوار قلب و انجام آزمایش خون نمی‌توان در مورد علت این درد اظهار نظر کرد.

سوزشِ سرِ دل، خصوصاً در موارد شدید ابتلا به بیماری رفلکس معده، می‌تواند باعث احساس سوزش در قفسه‌ی سینه شود. درهرحال، در صورت داشتن احساس سوزش قلب یا سوزش قفسه‌ی سینه حتماً باید توسط پزشک معاینه شوید تا مطمئن شوید که این علائم براثر یک مشکل یا بیماری جدی ایجاد نشده است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره های 02632216426 - 09399450250 تماس بگیرید.

علت‌ها و دلایل سوزش قلب و قفسه‌ی سینه


 پی بردن به دلیل اصلی سوزش قفسه‌ی سینه به شما کمک کند که بدانید چه بیماری یا مشکلی دارید و بتوانید روش درمانی مناسبی به کار بگیرید.

انجام تست‌ها و آزمایشات پزشکی مانند تست نوار قلب، رادیوگرافی، آزمایش خون و سی تی اسکن به تشخیص علت سوزش قلب و قفسه‌ی سینه کمک می‌کند.

مشکلات تنفسی

علت‌ها و دلایل سوزش قلب و قفسه‌ی سینه

درصورتی‌ که سوزش قفسه‌ی سینه در هنگام کشیدن نفس عمیق یا سرفه کردن احساس می‌شود، نشانه‌ی مشکلات تنفسی است. ذات‌الریه، التهاب ریه‌ها، عفونت در ریه‌ها یا آمبولی ریه‌ها براثر لخته خون می‌تواند باعث درد و سوزش قفسه‌ی سینه شود. شما ممکن است علاوه بر سوزش سینه، علائمی مانند حملات مکرر آسم، خس‌خس سینه و تنگی نفس نیز داشته باشید.

مشکلات قلبی عروقی

احساس سوزش در سمت چپ قفسه‌ی سینه به‌صورت مکرر، ممکن است نشانه‌ی مشکلات قلبی عروقی مانند آنژین صدری باشد که باعث می‌شود به بدن شما به‌اندازه کافی خون و اکسیژن نرسد.

این درد ممکن است به‌صورت احساس فشار و تنگی در زیر استخوان‌های قفسه‌ی سینه باشد که تا شانه‌ها، بازو‌ها و فک ادامه دارد. درواقع علائم این درد به علائم حمله‌ی قلبی شباهت دارد اما شدت کمتری دارد.  بیماری‌های دیگری مانند پریکاردیت و پارگی رگ آئورت نیز می‌توانند باعث احساس سوزش در قفسه‌ی سینه شوند.

مشکلات گوارشی

علت‌ها و دلایل سوزش قلب و قفسه‌ی سینه

زخم معده می‌تواند باعث احساس سوزش در قفسه‌ی سینه و در زیر استخوان جناغ سینه شود. این سوزش زمانی که معده شما خالی است، بیشتر می‌شود و بعداز غذا خوردن بهبود می‌یابد. التهاب کیسه صفرا نیز می‌تواند باعث سوزش در قفسه‌ی سینه شود. در این حالت با خوردن غذاهای چرب و پر ادویه، این سوزش بیشتر می‌شود.

التهاب غضروفی دنده‌ها یا کوستکوندریت

سوزش و درد در قفسه سینه ممکن است ناشی از التهاب غضروف دنده‌ها باشد. این درد اغلب با مشکلات قلبی اشتباه گرفته می‌شود، به دلیل اینکه اغلب در طرف چپ قفسه سینه حس می‌شود و با لمس کردن قفسه سینه یا تکان دادن به بالاتنه، شدت آن افزایش می‌یابد.

بیماری ریفلاکس معدی مروری (GERD)

ریفلاکس معدی مروری یا ریفلاکس گاستروازوفاژیال یک اختلال گوارشی است که می‌تواند باعث سوزش قلب شدید، درد در قفسه سینه یا کوفتگی شود. این بیماری زمانی اتفاق می‌افتد که عضلات بین گلو و معده شما به درستی کار نکنند و به اسید معده اجازه دهند تا به مری یا گلو برگردد. اگر ریفلاکس معدی مروری شما درمان نشود، با گذشت زمان می‌تواند باعث التهاب، زخم، تنگ شدن مری و سرطان مری شود.

مری بارت

مری بارت

مری بارت زمانی رخ می‌دهد که ریفلاکس معدی مروری مزمن باعث آسیب به مری شده باشد. بیوپسی (نمونه‌برداری از بافت) می‌تواند به تشخیص یا رد این بیماری کمک کند. اگر مبتلا به مری بارت شده‌ باشید، احتمال ابتلا به سرطان مری در شما افزایش خواهد یافت.

فتق هیاتال

فتق هیاتال زمانی اتفاق می‌افتد که معده شما از طریق باز شدن دیافراگم (عضله‌ای که شکم را از قفسه سینه جدا می‌کند)  به داخل حفره سینه شما فشار می‌آورد. فتق هیاتال ممکن است منجر به سوزش سر دل شود.

اختلالات تحرك مری

این عارضه باعث مشکل در بلع، درد در قفسه سینه یا رفلاکس می‌شود. اگر عضلات اسپاسم مری شما ضعیف باشد، ممکن است غذا یا مایع نتواند به راحتی در مری شما حرکت کند.

التهاب مری

التهاب مری یا ازوفاژیت، تورم و یا تحریک مری است که عمل بلع را دشوار می‌کند.

بیماری ریفلاکس حنجره (LDR)

وقتی اسید معده به گلوی شما برگردد، ریفلاکس حنجره ایجاد می‌شود که به آن “ریفلاکس خاموش” نیز گفته می‌شود. ریفلاکس حنجره ممکن است در صورت عدم درمان، به مجاری هوایی که به ریه‌های شما ختم می‌وند آسیب برساند.

سایر علت‌ها

احساس سوزش در قفسه‌ی سینه ممکن است براثر وارد شدن ضربه به قفسه‌ی سینه و آسیب دیدن بافت‌های نرم و عضلات قفسه‌ی سینه، شکستگی دنده‌ها یا آسیب به عصب‌ها یا تاندون‌های ناحیه قفسه‌ی سینه باشد. برخی از افراد نیز قبل از عود کردن بیماری زونا، دچار درد قفسه‌ی سینه می‌شوند.

علائم همراه با سوزش در قفسه‌ی سینه


توجه به سایر علائمی‌ که در قفسه‌ی سینه یا دیگر نقاط بدن خود دارید، می‌تواند به شما کمک کند که دلیل اصلی سوزش قلب و سوزش در قفسه‌ی سینه خود را تشخیص دهید و بدانید چه روش درمانی برای شما مناسب‌تر است.

علائم مربوط به مشکلات قلبی عروقی

درصورتی‌که سوزش قفسه‌ی سینه براثر یک بیماری قلبی عروقی باشد، ممکن است با این علائم همراه باشد: نفس‌نفس زدن، تنگی نفس، ضربان نامنظم قلب، تپش قلب و احساس درد و فشار در قفسه‌ی سینه که تا شانه و بازو‌ها منتشر می‌شود.

علائم در خطر بودن جان بیمار

در صورت داشتن این مشکلات یا بروز این علائم باید فوراً با اورژانس تماس بگیرید: سردی و رنگ‌پریدگی پوست، آسیب‌های قفسه‌ی سینه، مشکلات تنفسی، سرگیجه، نفس‌نفس زدن، از دست دادن هوشیاری و تند شدن ضربان قلب.

سایر علائم

علائم و نشانه‌های دیگری نیز ممکن است همراه با سوزش قفسه‌ی سینه وجود داشته باشند که عبارت‌اند از: سوءهاضمه، سوزش سر دل، بی‌حسی و ضعف، درد در هنگام نفس کشیدن یا سرفه کردن، تنگی نفس، عرق کردن و ضایعات و تاول‌های پوستی.

احساس سوزش در قفسه‌ی سینه می‌تواند نشان‌دهنده‌ی یک مشکل بسیار جدی باشد. اگر شما یا یکی از اطرافیانتان، علاوه بر سوزش قفسه‌ی سینه، یکی از علائم یا شرایط زیر را دارید، لازم است فوراً با اورژانس تماس بگیرید:

همچنین درصورتی‌که احساس سوزش در قفسه‌ی سینه ادامه پیدا کرد یا باعث نگرانی شما شد به پزشک مراجعه کنید.

عوارض احتمالی سوزش قلب و قفسه‌ی سینه چیست؟


عوارض احتمالی سوزش قلب و قفسه‌ی سینه چیست؟

از آنجایی‌که سوزش قلب و قفسه‌ی سینه ممکن است براثر مشکل یا بیماری جدی ایجاد شود، بی‌توجهی به آن و عدم اقدام به درمان، می‌تواند منجر به عوارض جدی و خطرناک و آسیب‌های دائمی شود.

بعدازآن که علت اصلی سوزش قفسه‌ی سینه مشخص شد، لازم است حتماً برنامه‌ی درمانی که پزشکتان برای شما در نظر گرفته است را دنبال کنید. این برنامه درمانی برای کاهش خطر ابتلا به عوارض احتمالی سوزش قفسه‌ی سینه تدوین‌شده است. این عوارض عبارت‌اند از:

  • شوک کاردیوژنیک (شوک ناشی از عملکرد نامناسب قلب یا آسیب‌های قلبی)
  • اسفاگیت فرسایشی (التهاب مری)
  • ابتلا به بیماری رفلکس معده (GERD)
  • حمله قلبی
  • پنوموتوراکس (نفوذ هوا به پرده جنب ریه)

چه موقع باید به دنبال درمان علائم سوزش قفسه سینه بود


اگر داروی فعلی ریفلاکس معدی مروری (GERD) شما دیگر مؤثر نباشد یا به طور مرتب علائمی مانند موارد زیر را داشته باشید پزشک ممکن است آزمایش‌هایی را برای شما توصیه کند:

  • ریفلاکس اسید
  • خشکی مزمن، سرفه و یا گلو درد
  • مشکل در خوابیدن بعد از خوردن
  • مشکل در بلع
  • احساس سوزش دردناک در سینه فوقانی یا شکم
  • برگرداندن غذا
  • درد غیر قابل توضیح در قفسه سینه
  • بدتر شدن آسم یا برونشیت مکرر و بدون توضیح

تشخیص سوزش سینه سمت چپ


احتمالاً برای تشخیص سوزش قفسه سینه سمت چپ نیاز به پزشک ندارید. علائم سوزش سینه چپ به آسانی قابل تشخیص است و بسیاری از داروهای بدون نسخه برای کمک به مدیریت علائم وجود دارد. اگر نمی‌توانید تشخیص دهید که آیا سوزش قلب دارید یا خیر، باید از پزشک خود سوال کنید. او به احتمال زیاد قادر خواهد بود براساس علائم شما مشکل را تشخیص دهد.

راه و روش‌های درمان سوزش قلب و قفسه‌ی سینه


سوزش در قفسه سینه ممکن است ناشی از برخی مشکلات و بیماری‌های جدی و خطرناک باشد. بنابراین، در صورت تجربه این علائم، باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید. سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید و از هرگونه وحشت و نگرانی خودداری کنید، زیرا این ممکن است باعث تشدید درد شما شود. اگر پس از چند دقیقه گذشته احساس می‌کنید که درد شما شدیدتر می‌شود یا بهبودی نمی‌یابد، باید به پزشک مراجعه کنید تا دلیل سوزش قفسه سینه را تشخیص داده و برای درمان آن اقدام کند.

استراحت کنید و آرامش خود را حفظ کنید

راه و روش‌های درمان سوزش قلب و قفسه‌ی سینه

وقتی علائم سوزش قلب و قفسه‌ی سینه بروز می‌کنند، بسیار مهم است که در وضعیتی که در آن احساس راحتی می‌کنید، بنشینید، آرام باشید و سعی کنید به‌آرامی نفس بکشید. مضطرب و نگران شدن باعث بدتر شدن علائم شما می‌شود و توانایی شما در تفکر منطقی را محدود می‌کند و نمی‌توانید علت اصلی درد خود را مشخص کنید.

داروهای خود را مصرف کنید

راه و روش‌های درمان سوزش قلب و قفسه‌ی سینه

  • برای مشکلات غیر قلبی-عروقی: درصورتی‌که سوزش قفسه‌ی سینه براثر مشکلاتی غیر از مشکلات قلبی باشد می‌توانید آن را با داروهای مسکن که پزشک تجویز کرده کنترل کنید.
  • برای آنژین صدری: برای بیمارانی که به آنژین صدری مبتلا هستند معمولاً داروهایی تجویز می‌شوند که موجب از بین رفتن لخته خون می‌شوند، عروق خونی را گشاد می‌کنند و از تشکیل لخته‌ی خون جلوگیری می‌کنند و به نرمال شدن جریان خون در بدن کمک می‌کنند.
  • برای بیماری پریکاردیت: درد ناشی از بیماری پریکاردیت با داروهای مسکن کنترل می‌شود.
  • برای مشکلات گوارشی: داروهای ضد اسید و مسدودکننده اسید معده برای کنترل و درمان درد و ناراحتی ناشی از مشکلات گوارشی تجویز می‌شوند. برای بهبود علائم ممکن است لازم باشد رژیم غذایی خود را تغییر دهید.
  • برای آمبولی ریوی: برای پیشگیری از تشکیل لخته خون از داروهای ضد انعقاد خون استفاده می‌شود. درصورتی‌که نیاز به حل شدن سریع لخته‌های خونی تشکیل‌شده در عروق باشد، داروهای ترومبولیتیک تجویز می‌شود.
  • برای عفونت ریوی: عفونت‌های ریوی باید با داروهای ضد ویروس و آنتی‌بیوتیک درمان شوند. داروهای ضد سرفه و ضد تب نیز برای کنترل سایر علائم تجویز می‌شوند.
  • برای آسم: برای کنترل علائم آسم، داروهای گشادکننده‌ی برونش (Bronchodilators) تجویز می‌شوند. برای کنترل حملات آسمی نیز از اسپری‌های کورتیکاستروئید استفاده می‌شود.
  • برای مشکلات روحی-روانی: از داروهای ضد اضطراب و تکنیک‌های کنترل استرس برای کاهش خطر بروز حملات عصبی (یا حملات وحشت) یا کاهش شدت این حملات استفاده می‌شود.

انجام جراحی

درصورتی‌که سوزش قلب براثر مشکلاتی مانند دایسکشن آئورت (دو لایه شدن جداره آئورت) باشد، نیاز به انجام جراحی است. همچنین درصورتی‌که سوزش قفسه‌ی سینه براثر سنگ‌های صفراوی باشد و این سنگ‌ها با مصرف دارو از بین نروند، برای برداشتن سنگ‌های صفراوی نیاز به انجام جراحی می‌باشد.

آیا می‌توان از سوزش قلب جلوگیری کرد؟ 


شما ممکن است با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی خود، از سوزش در قفسه سینه سمت چپ خود جلوگیری کنید.

نکاتی برای جلوگیری از سوزش قلب شامل موارد زیر است:

  • بالش‌های 6- تا 9 اینچی زیر پای خود قرار دهید تا آن را بلند کند.
  • سعی کنید حداقل 2 تا 3 ساعت بعد از غذا خوردن دراز بکشید. اگر چرت می‌زنید، در یک صندلی بخوابید و دراز نکشید.
  • اگر سیگار می‌کشید، آن را ترک کنید.
  • اگر اضافه وزن دارید وزن خود را کاهش دهید.
  • پرخوری نکنید.
  • وعده‌های غذایی کم چرب و با پروتئین بالا بخورید.
  • از پوشیدن لباس‌های تنگ و کمربندهای سفت خودداری کنید.
  • از خوردن غذاها و چیزهای دیگری که باعث سوزش قلب شما می‌شوند خودداری کنید.

سؤالات متداول


احساس سوزش قفسه سینه چیست؟

علائم سوزش قفسه سینه شامل موارد زیر است:

  • احساس سوزش در سینه درست در پشت استخوان سینه که بعد از خوردن غذا اتفاق می‌افتد و چند دقیقه تا چند ساعت طول می‌کشد
  • درد قفسه سینه، به خصوص بعد از خم شدن، دراز کشیدن یا غذا خوردن
  • سوزش در گلو
  • مایع مزه دار گرم، ترش، اسیدی یا شور در پشت گلو
  • مشکل در بلع
  • احساس چسبیدن غذا در وسط قفسه سینه یا گلو

سوزش قلب در دوران بارداری چگونه است؟

سوزش قلب و سوء هاضمه به دلیل تغییرات هورمونی و فشاری که کودک به معده وارد می‌کند، در دوران بارداری شایع است. تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی اغلب می‌تواند به تسکین علائم کمک کند.

پزشکان پیشنهاد می‌کنند:

  • خوردن پنج تا شش وعده غذایی کوچک در طول روز
  • خوداری از دراز کشیدن تا یک ساعت بعد از صرف غذا
  • پرهیز از مصرف غذاهای چرب و تند

قبل از غذا خوردن مقداری ماست یا نوشیدن شیر، ترجیحا همراه با یک قاشق غذاخوری عسل می‌تواند به بهبود علائم سوزش قفسه سینه شما کمک کند.

تفاوت بین سوزش قلب و سوزش مکرر قلب چیست؟

سوزش مکرر قلب به صورت سوزش قلب تعریف می‌شود که دو یا چند روز در هفته اتفاق می‌افتد. Prilosec OTC برای سوزش قلب مکرر فرموله شده است.

آیا سوزش قفسه سینه در روز و شب شرایط متفاوت با یکدیگر هستند؟

هر دو سوزش قلب در روز و در شب ناشی از ریفلاکس اسید معده است. با این وجود، خوابیدن به صورت افقی در شب باعث می‌شود که بیشتر از زمان نشستن یا ایستادن در طول روز، رفلاکس اسید معده را تجربه کنید.

آیا غذاهای خاصی وجود دارند که باعث سوزش سینه سمت چپ می‌شوند؟

بله، غذاهای رایج و عواملی در سبک زندگی وجود دارد که باعث تشدید سوزش قلب می‌شود و این موارد به عنوان محرک‌های سوزش قفسه سینه شناخته می‌شوند. توجه به بدن خود و نحوه واکنش آن‌ به این محرک‌ها به شما در انتخاب هوشمندانه مواد غذایی کمک می‌کند:

  • مرکبات
  • غذاهای ادویه‌دار
  • شکلات
  • سیر
  • پیاز
  • غذاهای چرب
  • گوجه فرنگی یا محصولات مبتنی بر گوجه فرنگی
  • نعناع
  • فلفل سیاه
  • سرکه
  • نوشیدنی‌های کافئین‌دار یا گازدار
  • نوشیدنی‌های الکلی

آیا برای مقابله با سوزش قلب مکرر می‌توانم اقداماتی انجام دهم؟

بله. چندین انتخاب در سبک زندگی وجود دارد که در کاهش احتمال سوزش مکرر قلب مؤثر هستند.

  • استرس خود را کاهش دهید: استرس می‌تواند در سوزش قلب مؤثر باشد و باعث پرخوری شما شود. برای خود وقت بگذارید، مسئولیت‌هایتان را اولویت‌بندی کنید و سعی کنید مسائل را پیش‌بینی کنید تا استرس در زندگی شما کاهش یابد.
  • به طور منظم ورزش کنید: ورزش کردن به شما در مدیریت استرس کمک می‌کند و در کل سلامت شما را حفظ می‌کند. ورزش همچنین به شما در بهتر خوابیدن کمک می‌کند. قبل از شروع برنامه ورزشی با پزشک خود مشورت کنید.
  • وعده‌های غذای خود را کنترل کنید: اندازه وعده‌های غذایی را کاهش دهید. با این کار معده شما نیازی ندارد تا اسید زیادی ترشح کند و اسید کم نیز به معنی احتمال کمتر برگشت اسید است.
  • مصرف سیگار را متوقف کنید: سیگار کشیدن دریچه موجود در بالای معده شما را سست می‌کند و باعث می‌شود اسید معده اضافی به مری شما برگردد.

سوزش قلب چه ارتباطی با گرما دارد؟

بسیاری از افرادی که سوزش در قفسه سینه دارند، احساس می‌کنند که این سوزش به علت گرمای زیاد است. اما در واقع، علت این ناراحتی ناشی از درجه حرارت نیست، بلکه به دلیل وجود اسید در مری است که تحریک می‌شود.

نوبت دهی
× مشاوره در واتس اپ