تاثیر منیزیم بر قلب: کنترل فشار خون، تنظیم ریتم قلب، پیشگیری از آنژین

منیزیم صدها عملکرد مهم در بدن دارد، از تولید انرژی و عملکرد عصبی مناسب گرفته تا شل شدن عضلات. کمبود منیزیم می‌تواند منجر به ایجاد بسیاری از بیماری‌ها، به ویژه بیماری قلبی شود. بنابراین، منیزیم برای سلامت قلب و پیشگیری از بیماری‌های قلبی-عروقی نیز ضروری است. منیزیم برای حمایت از فعالیت الکتریکی قلب و در واقع نگه داشتن ضربان قلب بیش از ۳۰ میلیون بار در سال لازم است! همچنین منیزیم برای تنظیم فشار خون و کنترل ریتم قلب مورد نیاز می‌باشد. متاسفانه اکثر افراد منیزیم کافی دریافت نمی‌کنند.

در ادامه‌ی مطلب غذاهای سرشار از منیزیم، میزان منیزیم کافی برای سلامت قلب و علائم کمبود منیزیم توضیح داده شده است. اگر سلامت قلب‌تان برایتان اهمیت دارد، ادامه‌ی مطلب را دنبال کنید.

تاثیرات منیزیم بر قلب


تاثیرات منیزیم بر سلامتی قلب

فواید منیزیم برای سلامت قلب شامل موارد زیر شده اما تنها به این موارد محدود نمی‌شود:

تنظیم ریتم قلب

منیزیم همانطور که به عملکرد عصب‌ها در بدن کمک می‌کند، برای هماهنگی فعالیت عضله قلب و عصب‌های شروع کننده ضربان قلب نیز مهم است. چنانچه سطح منیزیم شما پایین باشد، احتمال خطر آریتمی (ضربان نامنظم قلب) و تپش قلب برایتان وجود دارد. اگرچه پزشکان می‌توانند ضربان نامنظم قلب را با تزریق یک ترکیب منیزیم به طور موقت تثبیت کنند، اما این کار به جز در شرایط اضطراری انجام نمی‌شود.

پیشگیری از آنژین

منیزیم باعث می‌شود که عروق کرونر دچار اسپاسم نشوند و این در واقع همان چیزی است که منجر به ایجاد درد شدید در قفسه سینه شده و آنژین نام دارد. در حقیقت، کمبود منیزیم شایع‌ترین علت اسپاسم‌های شریانی است.

کنترل فشار خون بالا

منیزیم ممکن است با شل کردن عضلات کنترل کننده رگ‌های خونی و اجازه دادن به خون برای جریان داشتن آزادانه، در کاهش فشار خون نقش مهمی داشته باشد، که در حقیقت این امر یک عامل مهم در کاهش خطر حمله قلبی و سکته مغزی است.  اثر منیزیم بر فشار خون بالا بسیار زیاد می‌باشد زیرا به یکسان سازی سطح پتاسیم و سدیم در خون کمک می‌کند.

محدود کردن عوارض نارسایی احتقانی قلب

از آنجا که منیزیم می‌تواند به فشار خون پایین کمک کند و خطر آریتمی (دو عارضه پر تکرار در مبتلایان به نارسایی احتقانی قلب) را کاهش دهد، ممکن است یک قلب ضعیف شده از دریافت بیشتر این ماده معدنی سودمند شود.

کاهش میزان ابتلا به پیش دیابت و دیابت و افزایش مقاومت نسبت به انسولین

چندین مطالعه بنیادی نشان داده است که دریافت مقادیر ناکافی از منیزیم خطر ابتلا به سندرم متابولیک (پیش دیابت)، دیابت نوع ۱ و نوع ۲ و ایجاد عوارض دیابت را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، کمبود منیزیم می‌تواند بر میزان قند خون ناشتا و انسولین در افراد غیر دیابتی تأثیر منفی بگذارد (که اغلب منجر به دیابت می‌شود). به طور کلی انجام تحقیقات بیشتری در زمینه‌ی نقش منیزیم در پیشگیری از دیابت لازم است.

شما به طور روزانه به چه مقدار منیزیم نیاز دارید؟


شما بسته به وضعیت زندگی، روزانه حداقل ۳۰۰ الی ۵۰۰ میلی گرم منیزیم و حتی معمولاً بیشتر از این مقدار را نیاز دارید.

آیا شما دچار کمبود منیزیم هستید؟


شایع‌ترین علائم کمبود منیزیم شامل موارد زیر است:

  • اسپاسم عضلات
  • اضطراب و اختلال وحشت
  • بیخوابی
  • سندرم پای بی‌قرار
  • تپش قلب
  • تیک عصبی چشم
  • خستگی
  • میگرن
  • کمر و گردن درد

چگونه می‌توان کمبود منیزیم را آزمایش کرد؟


رایج‌ترین آزمایش برای منیزیم “سرم منیزیم” نام دارد، اما این فقط حدود ۱٪ از منیزیم در بدن شما را اندازه‌گیری می‌کند.

یک روش دقیق‌تر برای ارزیابی وضعیت منیزیم بدن، آزمایش شمارش گلبول قرمز RBC است.  این آزمایش میزان منیزیم در گلبول‌های قرمز خون شما را ارزیابی می‌کند.

همچنین مقادیر سایر مواد معدنی از جمله سلنیوم، وانادیوم، روی و فلزات سنگین مانند آلومینیوم، سرب و جیوه را اندازه‌گیری می‌کند.

بهترین منابع منیزیم کدامند؟


منابع سرشار از منیزیم

در حالت ایده‌آل، با اطمینان از دریافت کافی منیزیم از یک رژیم غذایی متعادل و کامل، بهترین نتیجه را خواهید گرفت.

سبزیجات با برگ سبز یکی از بهترین منابع هستند. رنگ سبز آن‌ها به دلیل وجود کلروفیل، مولکولی حاوی منیزیم می‌باشد.

نمونه‌هایی از سبزیجات سبز حاوی مقدار زیادی منیزیم شامل اسفناج، آرتیشوک، کلم کلارد، گیاه خردل، کلم پیچ و کلم بروکلی است.

آب میوه‌ها و اسموتی‌های سبز یک روش آسان برای مصرف مقادیر زیادی از سبزیجات می‌باشد.

منابع خوب دیگر

بهترین منابع منیزیم

منابع خوب دیگر حاوی منیزیم عبارتند از:

  • تمپه
  • دانه‌های کدو تنبل
  • دانه‌های کنجد
  • دانه‌های آفتابگردان
  • بادام هندی
  • بادام‌ها
  • لوبیای سیاه
  • عدس
  • نخود سبز
  • تمشک
  • طالبی
  • کوینو
  • برنج قهوه‌ای
  • بلغور جو دوسر
  • شکلات تلخ

ممکن است غذاهای ارگانیک، منیزیم بیشتری داشته باشند، زیرا بیشتر کودهای مورد استفاده در مزارع سنتی، منیزیم را مجددا تامین نمی‌کنند. از مصرف غذاهای تصفیه شده به ویژه شکر و آرد سفید خودداری کنید زیرا در حین پردازش، منیزیم از آن‌ها گرفته می‌شود. استفاده بیش از حد قهوه، نوشابه، نمک یا الکل نیز می‌تواند سطح منیزیم را کاهش دهد.

بهترین انواع منیزیم برای قلب کدامند؟


در بین ۹ نوع رایج منیزیم، پنج مورد وجود دارد که برای سلامت قلب ضروری است. این پنج مورد شامل منیزیم مالات، منیزیم سیترات، منیزیم تائورینات، منیزیم کلات بی گلیسینات و منیزیم اوراتات هستند.

زمانی که منیزیم به عنوان مکمل مورد استفاده قرار گیرد، باید به مولکول دیگری متصل شده تا از جذب و استفاده آن در بدن اطمینان حاصل شود.

مصرف ترکیبی از انواع منیزیم، بهترین راه برای تقویت قلب سالم است.

در ادامه مطلب متوجه خواهید شد که هر کدام از این انواع چگونه به قلب کمک می‌کنند.

  • منیزیم مالات. این نوع از منیزیم همراه با اسید مالیک بنیادی تشکیل شده است.  این نوع منیزیم به خوبی جذب شده و از سطح انرژی پشتیبانی می‌کند. اسید مالیک از تولید انرژی در سلول‌ها پشتیبانی کرده و به دفع فلزات سنگین از بدن کمک می‌کند. این نوع بسیار قابل دسترس به منظور پشتیبانی از فشار خون، ریتم قلب، التهاب و عملکرد عصب می‌باشد.
  • منیزیم سیترات. این یک نوع از منیزیم است که به اسید سیتریک متصل می‌شود. سطح جذب بالایی دارد. برای خواب و آرامش عضلات قلب مفید است.  به هضم غذا و بهبود یبوست کمک می کند. باز هم، برای کمک به فشار خون، ریتم و عضله قلب بسیار در دسترس است.
  • منیزیم تائورینات. این نوع متشکل از منیزیم و اسید آمینه تائورین، بسیار در دسترس سلول‌ها است. این نوع، برای قلب استثنایی است زیرا هم منیزیم و هم تورین می‌توانند عملکرد عضله قلب را بهبود بخشند. این نوع می‌تواند تولید ATP (انرژی) در سلول را که از عضله قلب محافظت می‌کند، افزایش دهد. همچنین این نوع باعث کاهش فشار خون و افزایش حساسیت به انسولین می‌شود و از قلب بیشتر محافظت می‌کند.
  • منیزیم بی گلیسینات. این نوع منیزیم، از منیزیم و اسید آمینه گلیسین تشکیل شده است. میزان جذب بالایی دارد. همچنین برای خواب و آرامش عضلات مفید است.  اثر آرام بخشی بر روی سیستم عصبی دارد. این نوع، چنگاله و پایدار است بنابراین اثر غیر ملین دارد. به دلیل سطح جذب بالا، در تنظیم فشار خون، ریتم قلب و فعالیت سلولی عضله قلب مفید است.
  • منیزیم اوروتات. منیزیم اوروتات ترکیبی است که از منیزیم و اسید اروتیک تشکیل شده است.  این یکی از موثرترین انواع منیزیم برای سلامت قلب است. در واقع این نوع، می‌تواند به غشای سلولی نفوذ کرده و منیزیم را به داخلی‌ترین قسمت‌های سلول منتقل کند. این ماده برای سلامت قلب مورد نیاز است زیرا می‌تواند منیزیم را به این سلول‌ها برساند و به بهبود این بافت‌ها کمک کند. همچنین بهترین روش برای رفع کمبود منیزیم است. همه‌ی این پنج نوع، برای کمک به فعالیت الکتریکی قلب و تنظیم فشار خون طبیعی، با یکدیگر کار می‌کنند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Buttonنوبت دهی