کنترل فشار خون بالا با دارو، ،تحرک روزانه ،کاهش وزن و استرس

نادیده گرفتن فشار خون بالا، یا هایپرتانسیون، تا زمانی که عوارض ناشی از آن دیده شود، آسان است. متأسفانه، بسیاری از افراد تا زمانی که به بیماری قلبی مبتلا نشوند، دچار آسیب کلیوی شوند یا دچار سکته مغزی نشوند، تأثیر فشار خون را درک نمی‌کنند.

استاندارد رسمی فشار خون بالا به تازگی، با آستانه پایین آمدن به ۱۳۰/۸۰ میلی متر جیوه تغییر کرده است. به گفته انجمن قلب ، امروزه بسیاری از افراد، فشار خون بالا دارند. با تغییر دستورالعمل ها و پارامترهای درمانی، ممکن است شما از فشار خون بالا یا چگونگی حفظ سلامتی خود اطلاع نداشته باشید. بیش از هر زمان دیگر، بیماران تشویق می‌شوند تا پیشرفت خود را پیگیری کنند و اقدامات پیشگیرانه ای برای کاهش خطرات احتمالی این بیماری انجام دهند. خبر خوب این است که اگر شما در بین بسیاری از افراد مبتلا به فشار خون بالا هستید ، می‌توانید برای مدیریت آن، جلوگیری از عوارض و پایین آوردن فشار خون خود به حد عادی اقدام کنید.

برای بررسی فشار خون خود با پزشک یا سایر ارائه دهنده های مراقبت های بهداشتی ملاقات کنید. توصیه می‌شود فشار خون خود را حداقل یک بار در سال توسط یک پزشک متخصص بررسی کنید. اگر به فشار خون بالا (یا سایر بیماری های مرتبط با آن) مبتلا شده اید ، پزشک ممکن است توصیه کند که بیشتر اوقات آن را چک کنید. حتما از پزشک خود سؤال کنید که از چه مدت یک بار فشار خون خود را بررسی کنید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره های 02632216426 09399450250 تماس بگیرید.

 

عدد فشارخون بالا


عدد فشارخون بالا

فشار خون اندازه گیری فشار یا نیروی خون در برابر دیواره رگ های خونی شما (معروف به شریان ها) است. خواندن فشار خون شما براساس دو اقدام به نام های سیستولیک و دیاستولیک انجام می‌شود. عدد سیستولیک (بالا) اندازه گیری میزان فشاری است که قلب شما هنگام منقبض شدن خون را به بیرون هدایت می‌کند. عدد دیاستولیک (پایین) اندازه گیری زمانی است که قلب شما بین ضربان ها شل می‌شود.

جدول زیر دسته بندی های مختلف فشار خون را به صورت مقابل تعریف می‌کند: کم خطر، متوسط، پرخطر. برای اندازه گیری فشار خون مناسب به پزشک یا ارائه دهنده خدمات پزشکی مراجعه کنید.

کم خطر: ۱۲۰/۸۰

با خطر متوسط: ۱۲۱-۱۳۹ / ۸۰ – ۸۹

ریسک بالا: ۱۴۰+ / ۹۰

استثنائاتی در این دسته بندی ها وجود دارد.

اگر مبتلا به دیابت هستید ، اعدادی که برای گروه با خطر بالا برای فشار خون شما استفاده می‌شود، کمی پایین تر است. اگر فشار خون شما باید کمتر از ۱۳۰/۸۰ باشد. اگر فشار خون شما در بیش از یک بار اندازه گیری و در شرایط مختلف بالاتر از ۱۳۰ /۸۰ می‌باشد، با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

به طور کلی ، فشار خون سیستولیک برای افراد بالای ۸۰ سال باید کمتر از ۱۵۰ باشد. اما ارائه دهنده خدمات درمانی شما قبل از تصمیم گیری در مورد میزان فشار خون مناسب برای شما ، شرایط کلی سلامت و پزشکی شما را در نظر خواهد گرفت.

علائم فشارخون بالا


چالش بهداشت عمومی این است که اکثر مردم نمی‌توانند فشار خون مزمن را احساس کنند. فشار خون بالا به دلایل مختلف “قاتل خاموش” نامیده می‌شود. مگر در مواردی که اورژانس پزشکی به عنوان یک بحران فشار خون بالا را تجربه کرده باشید، دچار علائم هشدار دهنده فشار خون بالا نخواهید شد. برای بیشتر افراد، فشار خون بالا مزمن درمان نشده به تدریج اما به طور مداوم آسیب های خود را با گذشت زمان انجام می‌دهد.

سردرد شدید، تنگی نفس، خونریزی بینی و اضطراب حاد ممکن است علائم همراه این بیماری باشد. فشار خون بالا اورژانسی شامل خواندن فشار خون بالا همراه با علائمی مانند درد قفسه سینه یا کمر، ضعف، بی حسی یا مشکل در صحبت کردن است.

عوامل خطر فشار خون بالا


برخی از عوامل خطر فشار خون بالا از کنترل شما خارج است. در سنین بالاتر، سابقه خانوادگی فشار خون بالا و داشتن نژاد آفریقایی آمریکایی احتمال ابتلا به فشار خون بالا را افزایش می‌دهد.

شرایط پزشکی مزمن مانند دیابت، بیماری کلیوی و آپنه خواب شما را در معرض خطر فشار خون بالا قرار می‌دهد. فشارخون حاملگی و پره اکلامپسی شرایط فشار خون بالا هستند که می‌توانند در دوران بارداری ایجاد شوند.

اضافه وزن یا چاق بودن، مانند شیوه زندگی کم تحرک، خطر ابتلای شما به این بیماری را افزایش می‌دهد. مصرف دخانیات و مصرف بیش از حد نمک (یا سدیم) نیز خطر شما را افزایش می‌دهد.

اگرچه افراد بزرگ‌تر احتمالاً فشار خون بالایی دارند ، اما به طور فزاینده در اوایل زندگی ظاهر می‌شود. به تازگی ، این بیماری در جوانان بسیار کم سن و زیر ۲۰ سال نیز دیده می‌شود. احتمالاً علت این امر چاقی بیشتر و بیشتر جمعیت است. قطعاً این موضوع جای نگرانی است.

چرا باید فشار خون بالا را کنترل کنید؟


ضربان قلب طبیعی در هر دقیقه حدود ۶۰ تا ۱۰۰ ضربان دارد. هر ضربان قلب، خون را از طریق شریان ها، رگ ها و مویرگ ها – شبکه رگ های خونی شما، پمپ می‌کند. جریان خون بی وقفه به طور مداوم به دیواره های شریانی فشار می‌آورد. این نیروی بی پایان فشار خون شماست.

فشار خون بالا هنگامی ایجاد می‌شود که شریان های ریز به نام های شریانی – که جریان خون بدن را تنظیم می‌کنند – محکم تر و سفت تر شوند. این انقباض قلب شما را مجبور به پمپاژ سخت تر می‌کند و باعث ایجاد فشار در رگ های خونی می‌شود.عواقب فشار خون بالا می‌تواند ویران کننده باشد و کاهش فشار خون می‌تواند نجات بخش باشد. کاهش خطر به ویژه از نظر سلامت قلب و عروق و کاهش عوارض مغزی مانند سکته مغزی بسیار قوی است. در مقابل ، فشار خون بالا کنترل نشده می‌تواند زندگی شما را کوتاه کند. درنهایت وقتی که نارسایی قلبی و سکته‌ای دارید ، این وضعیت میزان مرگ و میر را افزایش می‌دهد.

بیماری کلیه یکی دیگر از عوارض اساسی است. فشار خون بالا، که می‌تواند به رگ های خونی در کلیه ها آسیب برساند، براساس اعلام انستیتوی ملی دیابت و گوارش و کلیه، دومین دلیل اصلی نارسایی کلیه است.

از دست دادن بینایی ، اختلال در عملکرد جنسی و بیماری شریان محیطی نیز ممکن است ناشی از فشار خون بالای کنترل نشده باشد.

چگونه می‌توانید فشار خون بالا را کنترل کنید


فشار خون بالا توسط عوامل زیادی ایجاد می‌شود. شما نمی‌توانید برخی از عوامل مانند سن ، قومیت و جنسیت را کنترل کنید. عوامل دیگری مانند رژیم غذایی، ورزش و سیگار کشیدن را می‌توان از طریق تغییر در شیوه زندگی برطرف کرد تا خطر ابتلا به فشار خون را کاهش دهد.

بعد از ۶۵ سال ، زنان بیشتر از مردان فشار خون دارند. در طول زندگی یک زن ، مشکلات بهداشتی مانند بارداری، کنترل بارداری و یائسگی می‌تواند خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش دهد.

در اینجا کارهایی که شما می‌توانید انجام دهید ذکر شده است:

داروهای فشار خون 

داروهای فشار خون

طبق گفته سازمان غذا و داروی آمریکا ، نه کلاس دارویی برای درمان فشار خون بالا استفاده می‌شود. هر کلاس دارویی دارای اثرات مختلفی برای کاهش فشار خون است:

مهارکننده های آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین. مهارکننده های ACE با خنثی کردن هورمونی که در  باریک تر کردن رگ ها نقش دارد، به آرامش و گشاد تر شدن رگ های خونی کمک می‌کنند.انالپریل(وازوتک) و لیسینوپریل (Prinivil و Zestril) مهارکننده های ACE هستند که اغلب توسط پزشکان تجویز می‌شوند.

• بتا بلوکرها. این داروها تأثیر هورمون های استرس بر قلب را کاهش می‌دهد. متوپرولول (لوپرسور و توپرول-XL) و نادولول (کورگارد) بتا بلوکرها معمولی هستند که بیشتر به کار می روند.

• دیورتیک ها. همچنین به عنوان “قرص های آب” شناخته می‌شوند، بر روی کلیه ها اثر می گذارند تا آب اضافی و سدیم موجود در بدن را برطرف کنند و از این طریق فشار مایع را در دیواره رگ ها کاهش دهند. داروهای ادرارآور تیازیدی برای درمان فشار خون بالا شامل هیدروکلروتیازید (میکروزید) و کلروتیازید (Diuril) است.

• مسدود کننده های گیرنده آنژیوتانسین II. این داروها همچنین به آرامش رگ های خونی کمک می‌کند. Losartan (Cozaar) و Valsartan (Diovan) دو نوع ARB هستند.

• مسدود کننده های کانال کلسیم. همان طور که از نام این داروها پیداست ، این داروها با مسدود کردن مسیر ورود کلسیم به سلول ها ، عضله قلب و رگ های خونی را آرام می‌کنند. آملودیپین (نورواسک) و دیلتیازم (Cardizem و Tiazac) نمونه هایی از این داروها هستند.

• مواد عمل کننده مرکزی. این داروها فشار خون را از طریق اثرات آن‌ها بر مغز و سیستم عصبی کاهش می دهند. کلونیدین (Catapres و Kapvay) و متیلدوپا متعلق به این کلاس هستند.

• عوامل عمل کننده محیطی. با جلوگیری از ترشح مغز ، غدد آدرنال و برخی از بافتهای بدنی از هورمون‌های استرس ، داروهای ضدآدررژیک با محیطی مانند رزرپین (سرپالان) با عملکرد محیطی در کاهش فشار خون کمک می‌کنند.

• گشاد کننده عروق. گشادکننده های عروقی مانند هیدرالازین و مینوکسیدیل با هدف قرار دادن مستقیم دیواره رگ های خونی عمل می‌کنند.

• مهارکننده های رنین. داروی مهارکننده رنین aliskiren (Tekturna) همچنین به رگهای خونی شل و گشاد می‌شود تا جریان خون را بهبود بخشند.

اینکه چه موقع برای شروع درمان ضد فشار خون باید وارد عمل شوید بحثی است که باید با پزشک خود داشته باشید. داروهای فشار خون بالا فردی فواید و عوارض منحصر به فردی دارند. پزشکان ممکن است دو یا چند داروی کاهش فشار خون را به صورت ترکیبی تجویز کنند تا اثر حداکثری داشته باشند.

تغییر سبک زندگی

فشار خون بالا یک وضعیت بهداشتی است که برای آن تغییر در شیوه زندگی واقعا در شرایط بیماری شما تغییر ایجاد می‌کند. کاهش عوامل خطر مانند سیگار کشیدن، حفظ وزن سالم و فعال بودن از نظر جسمی می‌تواند به جلوگیری یا کاهش فشار خون کمک کند.

طبق توصیه دولت، بزرگ‌سالان باید حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی را در هفته انجام دهند. نوع و شدت ورزش یا فعالیت ممکن است بسته به سن، سلامت عمومی یا شرایط مزمن پزشکی شما متفاوت باشد.

اهمیت نظارت خانگی

اهمیت نظارت خانگی

نظارت خانگی می‌تواند به پزشک شما در تشخیص صحیح فشار خون کمک کند. ممکن است فشار خون شما هنگام مراجعه به مطب پزشک افزایش یابد زیرا ممکن است شما دچار اضطراب شوید. با این حال، فشار خون شما می‌تواند به حالت عادی برگردد زیرا فعالیت های روزانه خود را انجام می‌دهید. این حالت “اثر کت سفید” نامیده می‌شود. اندازه گیری فشار خون شما اغلب می‌تواند به شما کمک کند تا تعیین کنید که فشار خون شما در واقع بالا است یا خیر.

از طرف دیگر، ممکن است فشار خون نرمال را هنگام اندازه گیری در مطب پزشک تجربه کنید ، اما در شرایط دیگر فشار خون بالایی داشته باشید. این حالت نیز به فشار خون بالای ماسک شده معروف است. اگر در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی یا سکته مغزی هستید (به عنوان مثال اگر مبتلا به دیابت هستید) ، مهم است که بدانید که آیا دچار فشار خون بالا ماسک شده هستید یا خیر. در صورت بروز این موارد، پزشک ممکن است از شما بخواهد که فشار خون خود را در خانه کنترل کنید.

این مهم است که اطمینان حاصل کنید که فشارسنج خانگی شما در حال اندازه گیری های صحیح است تا ارائه دهنده خدمات بهداشتی شما بتواند درک دقیقی از فشار خون شما داشته باشد.

پیگیری فشار خون شما 

برای نتایج دقیق تر و دائمی، پزشکان این پیشنهادات نظارتی را ارائه می دهند:

به جای ایستادن یا دراز کشیدن ، فشار خون را در حالت نشسته اندازه بگیرید.

فشار خون خود را در حالی که نسبتاً آرام هستید بررسی کنید – درست بعد از فعالیت شدید یا انجام کارها اندازه گیری نکنید.

فشار خون را هر روز در یک ساعت معین اندازه گیری کنید ، مانند صبح که از خواب بیدار می‌شوید.

از عوامل رژیم غذایی مانند الکل یا غذاهای شور آگاه باشید که می‌توانند فشار خون را به طور موقت تقویت کنند.

از تغییرات ناچیز در خوانش ها مانند رفتن از ۱۳۰ به ۱۴۰ نگران نشوید.

نوسانات فشار خون ۳۰ میلی متر جیوه یا بیشتر را جدی بگیرید و به پزشک اطلاع دهید.

جود توصیه می‌کند که یک دستگاه اندازه گیری فشار خون بخرید که استفاده آن آسان و قابل خواندن است. مانیتور با تعداد زیاد و یک دکمه فشار می‌تواند ردیابی فشار خون را ساده کند.

نمک و رژیم غذایی شما

مقدار نمکی را که می‌خورید کاهش دهید. منابع بالای سدیم در غذاهای بسیار فرآوری شده یافت می‌شود. این مواد غذایی شامل فست فود ها، وعده های غذایی آماده، گوشت های فرآوری شده (مانند هات داگ و گوشت های ناهار)، سوپ های کنسرو شده و خشک شده، سس، سس های بسته بندی شده، چاشنی ها و میان وعده های غذایی شور می‌باشد. همچنین سعی کنید استفاده از نمک خود را در پخت و پز و در سفره محدود کنید. اگر فشار خون دارید، توصیه می‌شود کمتر از ۲۰۰۰ میلی گرم سدیم در روز میل کنید.

روش های سالم برای مدیریت استرس خود پیدا کنید 

روش های سالم برای مدیریت استرس خود پیدا کنید

استرس زیاد ممکن است فشار خون شما را افزایش دهد. تحقیقات نشان می‌دهد که شیوه مدیریت استرس شما بسیار مهم است. مکانیسم های مقابله با استرس ناسالم مانند استعمال سیگار، استفاده از الکل، انتخاب نامناسب مواد غذایی، فعال نبودن، تماشای بیش از حد تلویزیون و جلوگیری از آرامش را با فعالیت های بدنی، معاشرت، خنده و غذای سالم تعویض کنید. به یاد داشته باشید که مقداری از وقت خود را در بیرون از خانه صرف کنید. نکاتی درباره آرامش و ذهن آگاهی را از افرادی که با بیماری قلبی و سکته مغزی زندگی می‌کنند دریافت کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Buttonنوبت دهی