روزه در بیماران قلبی و رژیم غذایی مناسب برای سلامت قلب

آیا شما نیز در ماه رمضان روزه می‌گیرید یا آن که به دلیل سبک زندگی خاصی که دارید گاهی اوقات غذای چندان مصرف نمی‌کنید؟ اگر پاسخ شما مثبت است باید بدانید که روزه داری چه تاثیراتی بر سلامت شما می‌گذارد؟ آیا روزه گرفتن باعث کاهش فشار خون می‌شود؟ آیا برای سلامت قلب مفید است یا در برخی شرایط خاص خطرناک می‌باشد؟ بیماری قلبی جز علل شایع مرگ و میر در زنان محسوب می‌شود و حتی میزان مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی در مقایسه با سرطان بالاتر است. تشخیص بیماری قلبی معمولاً با بار عاطفی زیادی همراه است و بر کیفیت زندگی و حتی بر خلق و خوی بیمار تاثیرات منفی میگذارد. اگرچه کنترل وزن و ورزش کردن به صورت منظم دو فاکتور حیاتی برای حفظ سلامت قلب محسوب می‌شوند رژیم غذایی سالم نیز در حفظ عملکرد مناسب قلب نقش مهمی را ایفا می‌‌کند. در حقیقت رژیم غذایی مخصوص حفظ سلامت قلب در کنار سایر فاکتورها می‌تواند ریسک بروز سکته یا بیماری‌های قلبی را تا حدود ۸۰ درصد کاهش دهد. اگر شما دچار بیماری قلبی هستید و قصد دارید از روزه گرفتن به عنوان یک روش برای اصلاح رژیم غذایی تان استفاده کنید بهتر است با پزشک خود مشورت نمایید. زیرا در برخی موارد روزه گرفتن با تاثیرات منفی بر سلامت بدن همراه خواهد شد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره های 02632216426 - 09399450250 تماس بگیرید.

آیا روزه برای بیماران قلبی مناسب است؟ 


برخی از افرادی که دچار بیماری قلبی هستند با این سوال مواجه می‌‌شوند که آیا روزه گرفتن در ماه رمضان برای آنها خطر دارد یا خیر؟ آیا آنها می‌توانند زمان مصرف داروهای خود را تغییر دهند؟ اینها سوالاتی است که برای بیماران قلبی پیش می‌‌آید. در این قسمت بیماری‌های قلبی که روزه برای آن‌ها مناسب و یا مضر می‌‌باشد توضیح داده شده است:

فشار خون بالا

افرادی که دچار فشار خون بالا هستند معمولاً قبل از شروع ماه رمضان باید از تحت کنترل بودن فشارخون خود اطمینان حاصل کنند به ویژه افرادی که از چندین دارو استفاده می‌نمایند. انواع مختلفی از داروها باید در اوایل روز و قبل از خوردن صبحانه مصرف شوند و برخی دیگر باید بعد از صبحانه مصرف گردند. افرادی که از داروهای ادرار آور استفاده می‌کنند نباید دوز بالای آن را مصرف نمایند و ترجیحاً قرص خود را با یک لیوان آب در نوبت عصر مصرف کنند. افرادی که فشارخون کنترل نشده دارند باید به شدت از روزه گرفتن خودداری کنند.

نارسایی مزمن قلبی

افرادی که دچار نارسایی مزمن قلبی هستند، افرادی که عملکرد قلب آنها مناسب نیست به ویژه آن دسته از بیمارانی که دچار تنگی نفس می‌باشند باید از روزه‌ داری اجتناب کنند. با این حال بیمارانی که تحت کنترل قرار دارند و هیچ گونه علائمی ‌ندارند باید در صورت تمایل برای روزه ‌داری تحت نظر پزشک قرار بگیرند. این افراد باید از پس از افطار کردن از خوردن بیش از حد مواد غذایی اجتناب کنند و در ابتدا مقادیر بسیار کوچکی از وعده غذایی خود را مصرف نمایند. این بیماران باید داروهای ادرارآور خود را به جای وعده سحر در وعده افطار مصرف کنند تا به مقدار کافی آب در اختیار بدن قرار بگیرد.

آنژین و انفارکتوس میوکارد

 افراد که دچار آنژین یا درد قفسه سینه یا انفارکتوس میوکارد یا حمله قلبی هستند و می‌توانند با انجام دادن فعالیت‌های طبیعی خود بپردازند قادر به روزه گرفتن هستند با این حال باید در ماه رمضان فعالیت جسمانی خود را کاهش دهند. افرادی که اخیرا دچار حمله قلبی شده اند باید از روزه گرفتن خودداری کنند و از داروهای تجویز شده توسط پزشک استفاده نمایند.

سابقه جراحی بای پس یا آنژیوگرافی 

افرادی که بیش از یک سال از جراحی بای پس یا آنژیوگرافی در آنها می‌گذرد و قادر به انجام دادن فعالیت‌های روزمره خود هستند می‌توانند تا زمانی که داروهای شان را به موقع مصرف می‌کنند روزه بگیرند. با این حال این افراد باید از انجام دادن فعالیت جسمانی سنگین خودداری کنند زیرا این امر باعث کاهش آب بدن و انسداد استنت یا گرافت خواهد شد.

استفاده از داروهای ضد انعقاد خون 

افرادی که از داروهای رقیق‌کننده خون استفاده می‌کنند باید بسیار مراقب باشند. اگر این افراد به موقع داروهای خود را مصرف کنند و پزشک آنها اجازه دهد، ممکن است روزه بگیرند. با این حال، قبل از شروع روزه‌داری، باید پزشک تست سرعت لخته شدن خون را انجام دهد تا بتواند نتیجه نهایی را به بیمار اعلام کند. انجام آزمایش خون برای ارزیابی سرعت لخته شدن خون قبل از شروع روزه‌داری بسیار ضروری است. در ماه‌های گرم تابستان، بیماران باید از روزه گرفتن خودداری کنند تا از افزایش غلظت خون و لخته شدن آن جلوگیری کنند.

نکات غذایی برای بیماران قلبی در ماه رمضان و یا زندگی عادی 


نکات غذایی برای بیماران قلبی در ماه رمضان و یا زندگی عادی

هیچ گونه ماده غذایی به تنهایی نمی‌تواند معجزه ایجاد کند و شما باید رژیم غذایی خود را به طور کامل تغییر دهید. شما باید به جای غذاهای سرخ شده و فراوری شده و همچنین مواد غذایی آماده و شیرین از غذاهای سالم و طبیعی مانند انواع غلات و حبوبات استفاده کنید. در صورتی که قصد دارید به بهبود سطح سلامت قلب و عروق خود بپردازید اما دچار بیماری قلبی هستید یافته فشارخون و کلسترول شما بالا است توجه کردن به نکات مهم تغذیه ای می‌تواند به طرز قابل توجهی به کنترل این بیماری‌ها و کاهش ریسک حمله قلبی به ویژه هنگامی ‌که روزه هستید کمک کند.

در مصرف چربی احتیاط کنید  

اگر شما نگران سطح سلامت خود هستید باید از مصرف مواد غذایی چرب و سرخ شده اجتناب کنید و چربی‌های ناسالم را از رژیم غذایی تان حذف نمایید و در عوض از چربی‌های سالم استفاده کنید. به منظور بهبود رژیم غذایی خود باید از موارد زیر پیروی کنید.

از مصرف اسیدهای چرب ترانس خودداری کنید

از آنجایی که افزایش سطح کلسترول بد خون باعث افزایش ریسک حمله قلبی و سکته مغزی می‌شود و سطح چربی خوب خون را پایین می‌آورد و ریسک بروز بیماری قلبی عروقی در شما افزایش خواهد یافت. تعداد زیادی از کشورها و در تبلیغات خود به شدت به مخاطبان شان را از مصرف چربی‌های ترانس منع می‌کنند و از تولیدکنندگان خواسته اند روی بطری روغن عنوان روغن چرب ترانس را بنویسند. سعی کنید تا حد امکان از چربی‌های سالم استفاده کنید.

از مصرف چربی‌های اشباع شده خودداری کنید

بیشتر چربی‌های اشباع شده در گوشت قرمز و لبنیات یافت می‌شود. بنابراین، تلاش کنید میزان مصرف این نوع چربی‌ها را کاهش دهید. از لبنیات کم چرب استفاده کرده و به جای گوشت قرمز، از انواع ماهی و مرغ بدون پوست و چربی تخم مرغ و منابع پروتئین گیاهی استفاده کنید.

بیشتر از چربی‌های سالم استفاده کنید

مصرف مواد غذایی که حاوی چربی‌های سالم هستند می‌توانند به بهبود سطح کلسترول خون و کاهش ریسک بروز بیماری‌های قلبی کمک کند. سعی کنید هر روز از اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در ماهی‌های چرب از قبیل سالمون و هرینگ و همچنین دانه کنجد، اسفناج، گل کلم و گردو استفاده کنید. سایر منابع حاوی چربی‌های سالم عبارتند از روغن زیتون، آووکادو، انواع مغزها و کره مغزها.

از غذاهای سرشار از فیبر استفاده کنید 

مصرف رژیم غذایی حاوی فیبر می‌تواند ریسک افزایش کلسترول بد خون را کاهش دهد و به بدن امکان می‌دهد تا تمامی مواد غذایی مورد نیاز برای حفاظت از قلب را دریافت کند. مصرف غذاهای حاوی فیبر به کاهش وزن نیز کمک می‌کند، زیرا فیبر باعث پر شدن معده به مدت طولانی تر می‌شود و احساس سیری طولانی‌تری ایجاد می‌کند. همچنین، فیبر باعث می‌شود که چربی سریع‌تر از دستگاه گوارش خارج شود و کمتر جذب گردد. این باعث می‌شود که شما انرژی بیشتری برای ورزش داشته باشید. فیبر غیرمحلول در غلات کامل، حبوبات و سبزیجات مانند هویج، کرفس و گوجه‌فرنگی یافت می‌شود. همچنین، فیبر محلول در مغزهای مختلف، انواع لوبیا، جو دوسر و میوه‌هایی مانند سیب، مرکبات، گلابی و توت موجود است.

میزان مصرف نمک و غذاهای فرآوری شده را کاهش دهید 

مصرف نمک به مقادیر زیاد باعث افزایش فشارخون خواهد شد و ریسک بروز بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. انجمن سلامت قلب به همه افراد توصیه می‌کند که در طول روز بیش از یک قاشق غذا خوری نمک مصرف نکند. شاید تصور کنید که یک قاشق غذا خوری نمک باعث می‌شود غذای شما هیچ گونه مزه ای نداشته باشد اما بهترین روش برای پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی می‌باشد. میزان مصرف غذاهای کنسرو شده و فرآوری شده را کاهش دهید. هنگامی‌ که شما از غذاهای فرآوری شده یا کنسرو شده مانند انواع سوپ و غذای منجمد استفاده می‌کنید مقادیر بسیار زیادی نمک را به بدن خود می‌رسانید. مصرف غذاهای تازه که نمک کمتری دارند و تهیه سوپ از مواد تازه باعث می‌‌شود که سلامت بدن شما به خطر نیفتد. برای طعم دادن به غذای خود از ادویه جات استفاده کنید. هنگامی ‌که خودتان آشپزی می‌کنید می‌توانید مقدار نمک مصرفی تان را کنترل نمایید و به جای نمک از انواع ادویه برای خوشمزه شدن آن استفاده کنید. از جایگزین نمک استفاده کنید در انتخاب غذای مصرفی خود کاملا دقت کنید. در هنگام خریداری مواد غذایی دقت داشته باشید که روی آنها برچسب بدون سدیم حک شده باشد. با این حال بهتر است از ترکیبات تازه استفاده کنید و رژیم غذایی کم نمک داشته باشید.

خودتان در منزل آشپزی کنید

آشپزی در منزل برای بیماران قلبی در ماه رمضان

هنگامی ‌که شما به خوردن مواد غذایی فرآوری شده و غذاهای چرب و پرنمک عادت کرده‌اید تغییر رژیم غذایی و مصرف مواد غذایی سالم بسیار دشوار خواهد بود. معمولاً اکثر افراد مقادیر بسیار زیادی نمک، قند و چربی‌های ناسالم صرف می‌کنند. هنگامی ‌که شما خودتان در منزل آشپزی می‌کنید می‌توانید مقدار نمک و چربی موجود در آن را کنترل کنید و به این ترتیب علاوه بر حفظ سلامت بدن به کنترل چربی و کاهش وزن خود نیز کمک نمایید. آماده کردن مواد غذایی سالم بسیار آسان و کم هزینه است که طی مدت کوتاهی آماده می‌گردد و شما می‌توانید از خوردن یک غذای سالم و پر انرژی بهره مند شوید.

به حجم غذای مصرفی خود و وزن تان توجه کنید

 اضافه وزن و چاقی می‌تواند باعث افزایش فشار خون شود که یکی از عوامل ریسک برای بروز بیماری‌های قلبی است. با کاهش مصرف قند، نمک و چربی‌های ناسالم و کاهش حجم غذای مصرفی، می‌توانید به راحتی وزن خود را کاهش دهید و به تناسب اندام دلخواه خود برسید. این تغییرات می‌تواند به قلب شما کمک کند تا بهتر کار کند و ریسک بروز فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی را کاهش دهد

نوبت دهی
× مشاوره در واتس اپ