عوامل موثر در پیشگیری سکته قلبی در خواب

قلب مانند هر عضله دیگری در بدن نیاز به تأمین مداوم اکسیژن و مواد مغذی دارد. قلب چهار شریان اصلی دارد که دو شریان بزرگ و شاخه دار هستند که خون اکسیژن دار را به عضله قلب منتقل می‌کنند. اگر یکی از این شریان‌ها یا شاخه‌ها به طور ناگهانی مسدود شود، بخشی از قلب در اثر فقدان اکسیژن دچار مشکل می‌شود و به این حالت "ایسکمی قلبی" یا سکته قلبی گفته می‌شود.

اگر سکته قلبی خیلی طولانی شود، بافت قلب می‌میرد. این حالت سکته قلبی است و در غیر این صورت به عنوان انفارکتوس میوکارد شناخته می‌شود که به معنای واقعی کلمه، "مرگ عضله قلب" است.

بیشتر سکته‌های قلبی در طی چند ساعت اتفاق می‌افتد بنابراین اگر فکر می‌کنید سکته قلبی شروع شده است، هرگز منتظر کمک نباشید. در بعضی موارد به هیچ وجه علائمی وجود ندارد، اما بیشتر ناراحتی‌های قلبی باعث ایجاد درد در قفسه سینه می‌شود.

بسته به شدت سكته قلبی ، فرد ممكن است این علایم را تجربه كند:

  • نارسایی قلبی، وضعیتی است که قلب به اندازه کافی خون پمپاژ نمی‌کند تا نیازهای بدن را برآورده کند.
  • آریتمی یا ریتم غیر طبیعی قلب
  • ایست قلبی یا مرگ ناگهانی قلب، که قلب ضربان نمی‌زند
  • شوک کاردیوژنیک، که قلب در اثر حمله قلبی آسیب دیده و فرد دچار شوک می‌شود که ممکن است منجر به آسیب سایر ارگان‌های حیاتی مانند کلیه‌ها یا کبد شود.
  • مرگ

در صورت بروز علائم سکته مغزی، دکتر لیلا عسگرپور خلاصه‌ای از علائم و سابقه پزشکی بیمار را دریافت می‌کند. او همچنین آزمایش‌های مختلفی را برای تشخیص سکته قلبی و سپس یک برنامه درمانی برای شما تعیین می‌کند.

برای ارائه اطلاعات بیشتر و یارزرو نوبت با شماره‌های ۰۲۶۳۲۲۱۶۴۲۶ و ۰۹۳۹۹۴۵۰۲۵۰ تماس حاصل فرمایید.

عوامل خطر سکته قلبی که می‌توانید آن‌ها را کنترل کنید


سکته قلبی خطرناک و کشنده است عامل شماره ۵ مرگ و میر و عامل اصلی ناتوانی در جهان است. اما می‌توانید چندین عامل خطر سکته قلبی را کنترل و درمان کنید.

فشار خون بالا

فشار خون بالا علت اصلی سكته قلبی و مهم‌ترین فاكتور كنترل كننده خطر است. بنابراین فشار خون خود را بشناسید و آن را پایین نگه دارید.

استعمال دخانیات

نیکوتین و منوکسید کربن موجود در دود سیگار به سیستم قلبی عروقی آسیب می‌رساند و راه سکته قلبی را هموار می‌کند. استفاده از قرص‌های ضد بارداری همراه با سیگار می‌تواند خطر سکته مغزی را به شدت افزایش دهد.

دیابت

اگر دیابت نوع ۱ یا ۲ دارید، قند خون خود را کنترل کنید. دیابت قندی یک عامل خطر سکته قلبی است. همچنین بسیاری از مبتلایان به دیابت دارای فشار خون بالا، کلسترول خون بالا و اضافه وزن هستند که خطر سکته قلبی را حتی بیشتر می‌کند. در حالی که دیابت قابل درمان است، اما هنوز هم وجود این بیماری خطر سکته قلبی را افزایش می‌دهد.

رژیم

رژیم‌های غذایی حاوی چربی اشباع، چربی ترانس و کلسترول می‌توانند سطح کلسترول خون را بالا ببرند. رژیم‌های غذایی حاوی سدیم (نمک) می‌توانند فشار خون را افزایش دهند. رژیم های غذایی با کالری بالا می‌توانند منجر به چاقی شوند. اما یک رژیم غذایی حاوی پنج وعده میوه و سبزیجات یا بیشتر در روز ممکن است خطر سکته مغزی را کاهش دهد.

عدم تحرک جسمی

عدم تحرک جسمی می‌تواند خطر سکته قلبی، بیماری‌های قلبی، اضافه وزن/ چاقی، فشار خون بالا، کلسترول خون بالا و دیابت را افزایش دهد. حداقل برای ۱۵۰ دقیقه در هفته فعالیت داشته باشید، اما اگر نمی‌خواهید خیلی ورزش کنید ، فقط بیشتر حرکت کنید و کمتر بنشینید.

چاقی

اضافه وزن و چاقی بدن با افزایش خطر فشار خون بالا، دیابت، بیماری‌های قلبی و سکته قلبی همراه است. از دست دادن حداقل ۵ تا ۱۰ پوند وزن می‌تواند تفاوت چشمگیری در کاهش این خطر ایجاد کند. حتی اگر کنترل وزن یک چالش مادام العمر بوده، با انجام اقدامات کوچک برای مدیریت وزن خود شروع کنید.

کلسترول خون بالا

مقادیر زیاد کلسترول در خون می‌تواند باعث لخته شدن خون شود که منجر به سکته قلبی می‌شود. همچنین، به نظر می‌رسد که کاهش کلسترول HDL ("کلسترول خوب") یک عامل خطر سکته مغزی در مردان است، اما برای تأیید صحت این امر، به داده‌های بیشتری نیاز است.

فیبریلاسیون دهلیزی

فیبریلاسیون دهلیزی، یا AFib یک اختلال در ریتم قلب است که خطر سکته مغزی را تا پنج برابر افزایش می‌دهد. این امر باعث می‌شود که بخش‌های فوقانی قلب به طور صحیح باز و بسته نشوند که می‌تواند لخته ایجاد کند. لخته نیز می‌تواند به مغز سفر کرده و باعث سکته مغزی شود. اگر مبتلا به AFib هستید، خطرات ناشی از سکته مغزی خود را بدانید و برای پایین نگه داشتن این خطرات تلاش کنید. همچنین، سندرم آپنه خواب می‌تواند با AFib مرتبط بوده و با افزایش خطرات سکته مغزی همراه باشد.

بیماری‌های قلبی دیگر

افرادی که بیماری قلبی و یا نارسایی قلبی دارند بیشتر از افرادی که قلب سالم دارند، در معرض خطر سکته مغزی قرار دارند. کاردیومیوپاتی (قلب بزرگ شده)، بیماری دریچه قلب و برخی از انواع نقایص مادرزادی قلب نیز می‌توانند خطر سکته مغزی را افزایش دهند. بنابراین با ارائه دهنده خدمات درمانی خود تماس بگیرید.

نحوه جلوگیری از سكته قلبی


برای پیشگیری از سکته ی قلبی چندین راه ساده وجود دارد که در این قسمت به طور مختصر به هر یک اشاره شده است:

روزانه ۲۰ دقیقه دوچرخه سواری کنید

برای جلوگیری از سكته قلبی روزانه 20 دقیقه دوچرخه سواری کنید

نشان داده شده است که دوچرخه سواری منظم می‌تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را تا ۵۰ درصد کاهش دهد. اگر مردم این نکته را به خاطر بسپارند، هر سال حدود ۱۰،۰۰۰ بیماری مهلك قلبی قابل پیشگیری است. دوچرخه سواری فقط ۲۰ مایل در هفته خطر ابتلا به سکته قلبی را کاهش می‌دهد.

در طول هفته چند بار شکلات تیره بخورید

جلوگیری از سكته قلبی در طول هفته چند بار شکلات تیره بخورید

 چندین مطالعه کوچک نشان می‌دهد که شکلات تیره می‌تواند برای قلب شما مفید باشد! این اثرات سودمند به احتمال زیاد ناشی از مواد شیمیایی موجود در شکلات به نام فلاونوئیدها است که به انعطاف پذیری شریان‌ها کمک می‌کند. به نظر می‌رسد که دیگر خصوصیات مواد شیرین باعث می‌شود که در شریان‌ها لخته ایجاد نشود و از اکسیداسیون کلسترول LDL "کلسترول بد"، جلوگیری کنند و احتمال تشکیل پلاک را کمتر می‌کنند. شکلات تیره همچنین سرشار از منیزیم و فیبر است. اما از مصرف شکلات شیری، که سرشار از کره است، خودداری کنید زیرا این نوع شکلات‌ها تمایل به افزایش کلسترول خون دارند.

هر روز صبح یک ویتامین B مصرف کنید

جلوگیری از سكته قلبی هر روز صبح یک ویتامین B مصرف کنید

غذاهای سرشار از ویتامین‌های گروه B مانند فولات و B-6 ممکن است خطر مرگ ناشی از سکته مغزی و مشکلات قلبی را کاهش دهند. منابع فولات شامل سبزیجات، میوه‌ها، غلات کامل یا غنی شده، غلات غنی شده و حبوبات هستند. منابع B6 شامل ماهی، سبزیجات، جگر، گوشت، غلات سبوس دار و غلات غنی شده است.

زود بخوابید

جلوگیری از سكته قلبی زود بخوابید

كسانی كه كمتر از هفت ساعت خواب دارند، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی کمتری دارند. محققان گمان می‌کنند کمبود خواب باعث افزایش هورمون‌های استرس، افزایش فشار خون و تأثیر بر قند خون می‌شود. با این حال، زمان کلی خواب خود را بیش از نه ساعت نگه دارید. خواب طولانی مدت می‌تواند اثرات منفی دیگری نیز داشته باشد.

حداقل هفته‌ای یکبار ماهی بخورید

جلوگیری از سكته قلبی حداقل هفته‌ای یکبار ماهی بخورید

آن را کباب شده، با سس، پخته شده، یا برشته می‌توانید مصرف کنید. افرادی که حداقل یک بار در هفته ماهی می‌خورند، یک سوم کمتر از افرادی که ماهیانه فقط یک بار ماهی می‌خورند، سکته قلبی می‌کنند یا در اثر بیماری قلبی می‌میرند. مصرف منظم ماهی خطر ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی، ضربان قلب سریع و نامنظم که علت اصلی مرگ ناگهانی است را کاهش می‌دهد.

حداقل چهار بار در هفته یک صبحانه با فیبر بالا مصرف کنید

جلوگیری از سكته قلبی حداقل چهار بار در هفته یک صبحانه با فیبر بالا مصرف کنید

اگر می‌خواهید از بیماری‌های قلبی مانند سکته قلب جلوگیری کنید، به فیبر غذایی توجه کنید. به نظر می‌رسد افرادی که رژیم‌های غذایی با فیبر بالا مصرف می‌کنند از نظر سایر بیماری‌ها در معرض خطر کمتری برای ابتلا به بیماری عروق کرونری قلب، سکته مغزی و فشار خون بالا قرار دارند. با افزایش فیبر به سادگی می‌توان فشار خون و کلسترول سرم خون را کاهش داد. دریافت فیبر غذایی مزایای سلامتی بسیاری را به همراه دارد، اما بیشتر بزرگسالان کمتر از نیمی از مقدار توصیه شده را مصرف می‌کنند.

هر روز یک قرص آسپرین بچه مصرف کنید

جلوگیری از سكته قلبی هر روز یک قرص آسپرین بچه مصرف کنید

این قرص کوچک تقریباً خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را در افرادی که هرگز دچار حمله قلبی یا سکته مغزی نشده‌اند اما در معرض خطر آن قرار دارند به یک سوم کاهش می‌دهد (زیرا آن‌ها سیگار می‌کشیدند، اضافه وزن داشتند، فشار خون داشتند و یا برخی از عوامل خطر دیگر) فقط با پزشک خود مشورت کنید که مشکلی برای عدم مصرف روزانه آسپرین نداشته باشید. اگر به دلیل خطر خونریزی دستگاه گوارش از مصرف آسپرین اجتناب می‌کنید، ممکن است بخواهید مکمل پیکنوژنول (عصاره پوست کاج) استفاده کنید که گفته می‌شود بسیاری از همان خواص رقیق کننده خون را دارد بدون اینکه خطر ایجاد کند.

هر دو ساعت یک لیوان ۸ اونسی آب بنوشید

جلوگیری از سكته قلبی هر دو ساعت یک لیوان 8 اونسی آب بنوشید

نکته اصلی در پیشگیری از بیماری‌های قلبی می‌تواند مربوط به هیدراتاسیون باشد. افرادی که روزانه بیش از پنج لیوان آب می‌نوشند، به احتمال زیاد نصف افرادی که کمتر از دو لیوان آب مینوشیدند، در اثر سکته قلبی مرده‌اند. این به احتمال زیاد به این دلیل است که حفظ هیدراتاسیون باعث می‌شود خون به خوبی جریان یابد. کم آبی بدن می‌تواند باعث کندی جریان خون شود و خطر تشکیل لخته‌ها را افزایش می‌دهد. آب برای بهبود جریان خون مفید است.

سکته در خواب


در موارد سکته‌های قلبی، هر چه سریع تر درمان شود، بهبودی کامل‌تر خواهد بود. اگر در طی ۴ ساعت پس از شروع سكته مغزی به بیمارستان بروید، پزشكان می‌توانند داروهای مسبب لخته خون را تجویز كنند، یا حتی ممكن است لخته خون ناشی از سكته مغزی را رفع كنند. با این روش درمانی، احتمال بهبودی شما بسیار افزایش خواهد یافت.

مشکل این است که حدود ۲۵٪ سکته‌های مغزی هنگام خواب اتفاق می‌افتد. این بدان معناست که در مورد هزاران نفر که هر ساله دچار سکته مغزی می‌شوند، راهی برای پزشکان وجود ندارد که بدانند این مشکل در چه زمانی آغاز شده است.

وقتی آن‌ها زمان دقیق را نمی‌دانند، باید طبق قانون "آخرین باری که بیمار سالم بوده" ، یعنی قبل از اینکه بیمار بخوابد، یعنی حدود هفت تا ۱۰ ساعت قبل‌تر عمل کنند.

اگر زمان بندی قابل اطمینان باشد، تعداد بیشتری از بیماران می‌توانند برای توده‌های لخته شده درمان شوند. بسیاری از آن‌ها به طور کامل بهبود می‌یابند.

آیا خواب زیاد و یا کم نیز می تواند خطر ابتلا به سکته قلبی را افزایش دهد؟ 


خواب کافی برای محافظت از سلامت قلب لازم است. مطالعات نشان داده است که داشتن خواب ۶-۹ ساعت در هر شب، می‌تواند خطر ابتلا به سکته قلبی یا حمله ۱۸ درصدی را در افرادی که "ریسک ژنتیکی بالایی دارند" برای ابتلا به بیماری‌های قلبی کاهش دهد.

متخصصین قلب و عروق برای داشتن خواب خوب نکات زیر را توصیه می‌کنند:

  • هر شب حتی در آخر هفته، زود به رختخواب بروید و در همان ساعت همیشگی بلند شوید.
  • به میزان کافی از نور طبیعی برخوردار شوید به خصوص در اوایل روز.
  • از قرار گرفتن در معرض نور مصنوعی، به ویژه در شب، خودداری کنید.
  • روزانه به اندازه کافی ورزش کنید و از ورزش کردن در نزدیکی خواب خودداری کنید.
  • از خوردن و آشامیدن در ساعات قبل از خواب خودداری کنید به خصوص غذاهای پر چرب و پر قند.
  • اگر مشکلات همچنان ادامه دارد، برای کمک به شناسایی موانع خواب به پزشک مراجعه کنید.




telegram-drgalb2