فشار خون نرمال و طبیعی برای سنین مختلف چند است؟

فشار خون بر اساس مقدار و میزان خطری که برای سلامتی افراد دارد به چند دسته تقسیم می شود:
1. فشار خون نرمال ; کمتر از 80/120 میلیمتر جیوه
2. قبل از ابتلا به فشار خون 130-89/120-80 میلیمتر جیوه
3. فشار خون- خفیف 159-99/140-90 میلیمتر جیوه
4. فشار خون – متوسط 179-109/160-100 میلیمتر جیوه
5. فشار خون شدید 180 / 110 میلیمتر جیوه

جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره های 02632216426 - 09399450250 تماس بگیرید.

طبقه بندي فشارخون


فشار خون نرمال

دراين طبقه بندي آستانه فشارخون بدون در نظر گرفتن ساير عوامل خطر و بيماريهای همراه براي افراد بزرگسال 18 سال و بالاتر تعيين شده است. فشارخون طبیعی در يك فرد سالم در حال استراحت كمتر از 120/80 ميلي متر جيوه است. يعني فشار سيستول كمتر از 120 و دياستول كمتر از 80 ميلي متر جيوه است.

فشارخون طبیعی: فشار خون مناسب برای سنین مختلف در حال استراحت كمتر از 120/80 ميلي متر جيوه است. يعني در فشار خون طبیعی فشار سيستول كمتر از 120 و دياستول كمتر از 80 ميلي متر جيوه است که بهترین فشار خون است.

قبل از ابتلا به فشار خون: بين120 -139/80 -90 میلی متر جیوه است. يعني فشار سيستول بين 120 و 139 و يا فشار دياستول بين 80 و 90 ميلي متر جيوه است. منظور مقدار فشارخوني است كه ما بين مقدار طبيعي و مقدار فشارخون بالا است.

فشارخون پائین: زمانی رخ ميدهد که فشار سیستول کمتر از 90 ميليمتر جيوه باشد و فشار دياستول هم پايينتر از 60 ميليمتر جيوه باشد یا 25 میلیمتر جیوه کمتر از مقدار فشارخون طبيعي هر فرد باشد.

فشارخون متوسط: بين 140 -159/90 -99 میلی متر جیوه است. يعني فشار سيستول بين 140 و 159 و يا فشار دياستول بين 90 و 99 ميلي متر جيوه است. اگر فقط فشار سيستول يا فقط فشار دياستول در اين حد باشد، باز هم فشارخون باالي مرحله يك محسوب ميشوند.

فشارخون شدید: 160/100میلی متر جیوه است. يعني فشار سيستول 160 ميلي متر جيوه و بيشتر و يا فشار دياستول 100 ميلي متر جيوه و بيشتر است. اگر فقط فشار سيستول يا فقط فشار دياستول در اين حد باشد، باز هم فشارخون بالاي مرحله دو محسوب ميشوند.

فشارخون پایین گاهي نشانه ای از موارد جدی مثل شوک است که یک وضعیت تهدید کننده زندگی است. اگر فرد سر گيجه دارد یا احساس ضعف و بيحالي دارد و فشارخون وي هم كمتر از حد طبيعي است، ً بايد با پزشک خود تماس بگیرد.

اندازه گیری فشار خون


فشار خون نرمال چند است

اندازه‌گیری فشار خون یکی از مهمترین معایناتی است که تمام افراد باید بطور دوره ای  نسبت به انجام آن اقدام کنند. اغلب  افراد مسن  دارای فشار خون بالا هستند و خودشان خبر ندارند البته فشار خون بالا در جوانان هم دیده میشود.  به همین علت هر فرد بالغ  چه مشکل داشته یا نداشته باشد لازم است که حداقل هر ۲-۱ سال  یکبار فشار خون خود را اندازه بگیرد تا در صورت غیر طبیعی بودن آن، به موقع نسبت به درمان اقدام کند چراکه حتی فشارخون ‌بالای بدون علامت هم موجب عوارض غیر قابل درمان و عامل افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و… می‌باشد.

اگر فشار نرمال فردی به عنوان مثال همیشه 12 روی 8 باشد و بعد فشارش را بگیرند و عدد از این مقدار پایین‌تر آمده باشد، این فرد دچار افت فشار خون شده است.
بنابراین فشار خون پایین به پایین آمدن فشار خون زیر حد طبیعی گفته می‌شود و این محدوده از یک فرد به فرد دیگر متفاوت است.

به طور معمول خانم‌ها دارای فشار خون پایین هستند. فردی که معمولا فشار خون پایین دارد، دچار پرفشاری خون نمی‌شود.

بازنویسی:
فشار خون قابل اندازه‌گیری با دو عدد است که فشار سیستولیک (بیشترین عدد) نشان دهنده بیشترین فشار در شریان‌ها در هنگام انقباض قلب است و در حالت فعالیت قلبی اندازه‌گیری می‌شود. در مقابل، فشار دیاستولیک (کمترین عدد) مربوط به کمترین فشار در شریان‌ها در حالت استراحت قلب است و در این زمان اندازه‌گیری می‌شود. تحقیقات بسیاری درباره اینکه کدام فشار بر سلامت انسان تأثیرگذارتر است، صورت گرفته است و شواهد اخیر نشان می‌دهد که فشار سیستولیک تا حدودی مهم‌تر است. با این حال، می‌توان گفت که هر دو عدد اهمیت دارند. فشار خون نرمال به عدد ۱۲۰/۸۰ و کمتر برآورد می‌شود. در واقع، فشار خون نرمال برای افراد در سنین مختلف متفاوت است و با افزایش سن، فشار خون نیز افزایش می‌یابد. این موضوع منجر به خطر حملات قلبی، سکته مغزی، ضعف کلیه و مشکلات دیگر می‌شود. فشار خون در طول روز به طور طبیعی تغییر می‌کند و دامنه این تغییر تا ۴۰ واحد است. ورزش و استراحت باعث افزایش فشار خون می‌شود و به طرف‌کننده، خواب و استراحت باعث کاهش فشار خون می‌شود.
بنابراین، فشار خون نرمال با عدد ۸۰/۱۲۰ یا ۸ بر روی ۱۲ نشان داده می‌شود، که ۱۲ مقدار فشار خون حداکثر و ۸ نشان‌دهنده فشار خون حداقل است. البته این اعداد در افراد مختلف و بر اساس شرایط سنی، تغذیه، روانی و خصوصیات ژنتیکی و فردی متفاوت است. همچنین، فشار خون یک فرد نیز در طول شبانه‌روز تغییرات کوچکی خواهد داشت.

تنظیم فشار خون در حد نرمال یکی از مکانیسم های پیچیده و حیاتی بدن انسان است که عوامل مختلفی در آن نقش دارند. بالا رفتن و پایین آمدن این فشار هر یک موجب بروز عوارضی در فرد می شوند اما آنچه بیشتر اهمیت دارد بحث بالا رفتن این فشار است که از آن به عنوان پرفشاری خون و یا در اصطلاح فشار خون یاد می شود. معمولا هنگامی بحث پرفشاری خون بالا برای یک فرد مطرح می شود که فشار خون وی در چند نوبت ارزیابی از 90/150 یا 15 روی 9 بیشتر باشد.

کاربرد روش ثبت 24 ساعته فشارخون


فشار خون نرمال آقایان

اندازه گیری فشارخون متحرک برای تشخیص و مدیریت فشارخون بالا بسیار مهم است و به تشخیص فشارخون هایی که به آسانی در مطب تشخیص داده نمی شوند کمک مي‌کند. تفسير مقادير بدست آمده ازاين روش بايد توسط كارشناسان دوره ديده انجام شود. در موارد زیر از مقادیر بدست آمده از اندازه گیری فشارخون متحرک استفاده ميشود:

  • وقتی مقادیر فشارخون فرد تغییرات غیر عادی دارد
  • زماني كه فشارخون بيمار به درمان داروئی مقاوم است
  • وقتی عالئمي مبني بر احتمال پايين بودن فشارخون بعلت درمان زیاد در بيمار وجود دارد
  • کمک به تشخیص صحيح فشارخون در مواردي كه فكر مي شود افزايش فشارخون به علت اضطراب يا روپوش سفيد (white coat) در مطب ها و مراكز بهداشتي درمانيا يجاد شده است يعني فشارخون در مطب 140/90 ميلي متر جيوه و بيشتر و فشارخون در منزل كمتر از 135/85 ميلي متر جيوه است( یا فشارخون پنهان (masked) است ) یعنی فشارخون بطور غير واقعي در مطب طبیعی است اما در خارج از مطب باالتر از حد طبیعی است.
  • در فشارخون بارداري و درمان سالمندان اين روش كاربرد بيشتري دارد.
  • تصميم گيري در مورد فشارخون بينابيني )پيش فشارخون بالا) .
  • تشخيص فشارخون پايين.
نوبت دهی
× مشاوره در واتس اپ